|
Susanna
29-03-2007, 11:46
Nu är växthuset beställt! Men jag vet inte riktigt hur jag göra med grunden. Jag har tänkt att lägga plattor och odla i krukor. I alla böcker jag läser rekommenderar man att all matjord ska grävas bort och man ska sedan lägga grus och sand samt gjuta plintar. Men när jag diskuterar med arbetskollegor tycker de att det är helt onödigt att gräva bort matjorden, de tycker att det borde räcka med att lägga en markduk och lägga lite sand och sedan plattor ovanpå..... Vad fyller gruset ner till 30 cm djup för funktion? Jag ska ju odla i Skåne så särskilt djup tjäle har vi inte. Vad säger ni som har erfarenhet?
Jonas70
29-03-2007, 15:05
Du får ju en stabilare grund som klarar sättningar bättre. Dessutom får du bättre avrinning. Jag håller själv på som bäst att ordna till grunden i mitt växthus, och är färdig med att gräva bort matjorden (djup ca 35 cm). Så nästa steg bli att handla makadam, stenmjöl och markduk och inte minst välja vad för sten jag ska ha. Skoj att alltid ha något att göra
Annamal
29-03-2007, 17:17
Hej! Jag har också beställt växthus och funderar på grunden. Här har vi så vansinnigt mycket matjord på tomten (de fick gräva bort minst 1 meter när de lade grunden till huset) så allt det kommer jag inte att gräva ut  . Det blir nog någon mittemellanlösning: gräver ut ca 30 cm, på med makadam och sedan stenmjöl och plattor. Har dock inte bestämt vilken sorts plattor, tips mottages gärna!
Hej! Jag har också beställt växthus som kommer vecka 17 :-))).
Vi ska gräva ut ca 30 cm. Sedan ett ca 10 cm lager makadam, markduk på detta, sedan ett lager frigolit (hrm - hur gör jag med dräneringen genom frigolitlagret?), sedan mer makadam och sedan sand/stenmjöl och plattor. Har inte helt spikat hur det ska vara men detta är skissen så långt. Har läst att det är väldigt skönt att ha lagt frigolit under stenen för att marken ska värmas upp fortare. Om man någon gång vill värma upp delar av huset så hjälper det med lite isolering underifrån mot den värsta kylan.
Spännande att se hur det går för er också!
Mvh frugb
Kamilla z 7
30-03-2007, 11:15
så här gjorde vi,nu bor ju jag i norrland så vi grävde 40-50 cm djupt. Vi lade frigolit för att det isolerar bättre i detta arktiska klimat(nattemp på -15 är inget ovanligt i början på april) Växthus bygge
CurlySue
30-03-2007, 12:00
hej, kan man inte lägga ned lite frigolit i grunden? Så att det isolerar mot kylan?
Jonas70
30-03-2007, 12:02
Kamilla, vad roligt att följa byggandet i alla dina bilder. Lite ovanligt med dörren på långsidan.
Kamilla z 7
30-03-2007, 16:12
CITAT (Jonas70 @ 30-03-2007, 13:02)  Kamilla, vad roligt att följa byggandet i alla dina bilder. Lite ovanligt med dörren på långsidan. Jo,jag bestämde mig för det eftersom det passade vår tomt bättre  till höger om växthuset ska det nämligen bli en liten "hemlig hörna"...det enda jag skulle ha haft är dubbeldörr,maken var inte glad när vi kärrade in sanden  tyckte dubbeldörr skulle vara bättre och jag är böjd att hålla med.
Susanna
30-03-2007, 19:29
Jag har nog bestämt mig för att gräva och lägga grus, sand etc under växthuset. Jag struntar i geologerna råd (kollegorna alltså!). Läste idag om golvvärme i växthuset, det låter skönt. Säker svindyrt också. Fast lite pirrigt blir det med bygget.
Kamilla z 7
31-03-2007, 09:28
Ååå golvärme...så skönt det lät  men det får vi väl spara till vinterträdgården Jag blir så nyfiken,vad har du beställt för växthus,Susanna?
Susanna
31-03-2007, 21:02
Jag har beställt ett Euro-Serra från Willab, 23 kvadrat. Känner mig överlycklig men lite nervös inför byggandet.
Kamilla z 7
31-03-2007, 22:29
Men Euroserre har du inget att oroa dig för,det är superenkelt,det följer med en jättetjock beskrivning med steg-för-steg bild,så det är nemas problemas Är det maxi 4 eller 5 som du beställt? 23 kvm det låter härligt!
Susanna
08-04-2007, 20:28
Hej igen sent omsider! Det är maxi 4. Nu har vi börjat gräva ut för grunden, pust pust.
Jonas70
10-04-2007, 07:42
Gräva grunden är väl det som är tråkigast, men ett gott förarbete ger ett bra slutresultat
Kamilla z 7
10-04-2007, 09:59
CITAT (Susanna @ 08-04-2007, 21:28)  Nu har vi börjat gräva ut för grunden, pust pust. Men kan inte hyra en grävare då? 23 kvm det är inte en lek att gräva så mycket...maken tog hjälp av lastbilsgripen det hade varit för tungt att handgräva,och jag har ju bara lite drygt 16 kvm...mitt är litet som ett drivhus jämfört med ditt
Susanna
10-04-2007, 19:51
Jo, vi har funderat på att hyra en grävare. Men problemet är att det finns ingen väg in på tomten. I sådana fall måste jag flytta på en häggmispelhäck först.....och så känns det som om vi lika gärna kan gräva själva. Fast vi har bestämt att tre timmar per dag får räcka. Det är relativt lättgrävt just nu, leran har precis rätt fuktighet så att det är lätt att få ner spaden men inte alltför tungt att ösa upp jorden. Jag längtar verkligen efter att det ska bli klart. På fönsterbräddorna trängs chili, tomater och auberginer. Och snart är det dags att så meloner och gurka. Blir nog inga problem att fylla 23 kvm!
Jonas70
11-04-2007, 09:15
Nej, du skulle troligen kunna fylla det dubbla, åtminstone skulle jag kunna göra det!
Kamilla z 7
11-04-2007, 09:38
Jag tror ingen av oss skulle ha problem med att fylla 100 kvm  men är man galen i blommor så är man det är bara synd att planteringsytan är begränsad...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|