jag är lite frestad att skaffa en råsaftscentrifug, alltså en "juicepress" som kan göra saft av det mesta i frukt och grönsaksväg. är det någon som har en sån? är det nåt att rekommendera? funderingarna jag har är bl.a hur mycket grönsaker som går åt för att göra ett glas juice...morotsjuice t.ex. Går det åt ett kilo morötter till varje glas morotsjuice så känner jag mig ju tveksam till att "förstöra" så mycket morötter på det viset. Annars tycker jag det verkar så läckert att kunna göra juice på nästan vad som helst.
Herbert Arvidsson
29-03-2007, 17:54
Hej , jag hade en råsaftcentrifug för många år sedan, när vi hade självplockning av vinbär. Vi inhandlade den och gjorde en fantastisk god juice på svarta vinbär som vi kunde spara i frysen och ta upp och späda med vatten. Den användes t ex som välkomstdrink på en av sönernas bröllop, och blev väldigt uppskattad av gästerna.Tur att det fanns flyg till Kallax från Halmstad annars hade vi nog inte kunnat ta med juiceförpackningarna. Naturligtvis måste bären vara goda och friska, morötter ger också bra resultat gärna med lite citron i .Du får väl fundera och se om det passar din trädgård. Lycka till önskar Ingeborg som skriver på Herberts revir
ingrid fuxwall
29-03-2007, 19:37
Jag har en av märket ide line och det var det billigare alternativet, inte lika bra som den jag hade tidigare.
Hur mycket morötter det går åt för att ge ett glas, har jag ingen uppfattning om men gott blir det.
ingrid
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-03-2007, 20:37)

Jag har en av märket ide line och det var det billigare alternativet, inte lika bra som den jag hade tidigare.
Hur mycket morötter det går åt för att ge ett glas, har jag ingen uppfattning om men gott blir det.
ingrid
men den funkar skapligt iaf eller?
ingrid fuxwall
29-03-2007, 19:47
CITAT (Magdis @ 29-03-2007, 20:44)

men den funkar skapligt iaf eller?
Det enda är att man bara kan köra den en kort stund och sedan ska den vila, står så i bruksanvisningen, och så gör jag men det fungerar bra - man stannar bara och skär upp fler bitar, och gott blir det - morotssaften och allt annat jag använt den till.
ingrid
Rapchic
29-03-2007, 20:01
jag var sugen att köpa en för ett tag sen
kolla på pricerunner där har dom skriviy om sånt
(+jag tror det finns en till tråd här på odla)
Jag har en stående i skåpet tillsammans med diverse apparater. Kanske skulle ta fram den igen?
När barnen var små pressade jag juice strängt taget varje morgon. Även av fryst frukt, något tinad. Äpplen såg inte så gott ut, men smakade underbart.
Varför jag ställt undan den? Diskningen!!
Det tar alldeles för lång tid att diska den efter användning. Om det tar 5 minuter att förbereda frukten, 1 minut att göra juicen, skall det inte ta 30 minuter att göra ren maskinen!!!! Kolla alltså hur jobbig det är att rengöra diverse fabrikat.
Eva i Höga
30-03-2007, 08:27
Åh, nu blev jag påmind om min apparat som har stått i skåpet länge! Måste verkligen ta fram den när vi får frukt och bär. Använde den mycket till äpplen förr, blev en härlig juice. Håller med om att den är lite jobbig att diska och så låter det mycket om den när man kör den. Men det är ju härligt att kunna dricka egen färskpressad juice!
lena:-)
31-03-2007, 15:25
Jag har en Bosch, perfekt att göra juice med.
Har haft den i 26 år och den håller fortfarande.
Men som sagt .DISKEN...urk
ingrid fuxwall
31-03-2007, 19:21
Då måste den jag har vara ett undantag för den diskas lätt och smidigt, kanske något fabrikanten borde ha i sin reklam : ))
då ska jag titta efter en sån som du har Ingrid.

är ju inte kul om det ska vara jättesvårt att diska den. då blir det väl som med matberedaren...det är jobbigare att släpa fram den ur skrubben och sen diska och släpa tillbaks den än det är att hacka eller mala maten för hand.
Rapchic
01-04-2007, 11:53
lena:-)
01-04-2007, 12:18
Oj, jag googlade lite på råsaftcentrifug och jag tror jag har misstagit mig om märket...jag har nog en Braun
CITAT (Rapchic @ 01-04-2007, 12:53)

Tack för länken! Fick ju suveränt tips där om att man faktiskt kan använda magic bullet till att göra små mängder saft. kanske ska investera i en sån.
lottaklang
18-05-2007, 09:11
Jag köpte mig en centrifug i höstas, då mina 2 äppelträd var så fulla med äpplen och gräsmattan.
Kunde inte bara baka bröd och göra paj på allt utom ville göra juice.
Och vilken underbar juice det blev, 25 liter och allt frös jag.
Philips var märket och kostade ca 1400 kr, lite dyr men så himla smidig när man kan ta i hela äpplen och inte behöva dela och skära i bitar.
Så köp en, man blir inte besviken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.