JAg vet jag vet... men jag har nu skt p allt som har med ox o gra hr. Men hittar inget om hur man klipper en hckoxbr som r ca 2,5m hg o ca 1,5 m bred.
Vi vill behlla hjden o insynskyddet men den behver bli smalare. Just nu kommer vi inte ens t att rensa ut gamla lv under den.
Kan man raka av ena sidan hrt nu o beskra den andra lite ltt o tvrtom nsta r fr att skerstlla att man har kvar insynskyddet?
Den r nog ca 35 r gammal denna hck o vi vill inte dda den. Den r tt i yttterskalet men en massa tomma grenar i mitten.
Ska vi beskra nu eller i hst?
r tacksam fr alla svar jag kan f.
/ Amatren
Hckoxbr brukar tla beskrning bra (ven radikalklippning!). Men jag har lite svrt att frst vad problemet r? r den gles inuti s kan man klippa bort dda grenar, men skall det kunna komma nya s mste den delen ocks f solljus. Strre beskrningar gr man normalt p vrvintern, medan kan trimmar den under vxtssongen (midsommar).
Har svrt att frklara... r ju som sagt ren amatr..=D
Den r ju s bred o har kala lnga grenar innanfr "skalet av smgrenar med blad" s att sga. O JAg vill inte att hcken ska bli en samling kala grenar under sommaren utan undrar nu om den kommer o ta sig, dvs skapa nya sm grenar som ger grna blad redan nu till sommaren, om man klipper "in" den radikalt. Vi vill ju som sagt inte klippa ner den utan gra den smalare s vi fr tillbaka lite av tomten som den har makt ver.
Sol har den frn nstan alla hll...
Tack fr frgan
Du kan beskra under vrenvinter och innan bladen kommer och kan du ta bort de gamla grenar eller att bevara ngra av dem sen du ska korta unga grenar.
H:Bassam
Det brjar snart bli i senaste laget fr att vrbeskra, men skyndar du dig, gr det utmrkt att radikalskra som du sger. Hcken kommer skicka ut nya grna skott, dr du har klippt in den.