Katarina70
Hej!

Jag undrar om någon kan förklara vad som gäller med kompostjord och gödsel. Kan man slänga på kompostjord överst i rabatterna, eller måsta man gräva ner det? Då förstör man väl lätt rötter och så? Vad är de som gäller med gödsel och kompost, ska man alltid gräva ner det (och i så fall hur långt?) eller räcker det med att lägga en hög överst?

Ska man egentligen gräva igenom rabatterna på hösten? Att luckra i jorden nu på våren om man inte gjort något på hösten, är det meningsfullt? Ja de tär en djungel att lära sig allting ;-) Men det är kul!!

Tacksam om jag kan få lite tips!!

Katarina
ewa zon 3
När jag lägger på gödsel, kogödsel, kompost, benmjöl el pelleterad gödsel, så myllar jag ned den lätt i jorden kring plantorna.
Brukar gå bra med en kultivator på längt skaft eller med handkultivator (kultivator är den som ser ut som en klo)
Sedan får maskarna sköta transporten av kogödsel el kompost längre ner i jorden giggle.gif

När man anlägger en ny rabatt är det däremot bra att blanda i ordentligt med kompost och brunnen gödsel så djupt som man gräver.

I en befintlig, fullplanterad rabatt gräver jag aldrig om det inte är så att jag behöver gräva upp växter som behöver delas.
Eller självklart om något ska flyttas eller planteras nytt. Då kan man ju passa på att förbättra jorden med det man har hemma, kompsost, gödsel eller bra plantjord.

Välkommen hit förresten smile.gif

/Ewa
Katarina70
Men tack så hemskt mycket för bra information!!!! Toppen då vet jag!!

Katarina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon