CurlySue
Detta blir vår andra sommar på kolonilotten...Massor kvar att göra.

Tomten är bara grunden, gamla rabatter sen 40 år...med dålig jord och lite perenner i.

Stugan är halvfärdig, det som är ett skjul/förråd ska rivas och istället ska ett kök/toalett byggas där..förhoppningsvis i sommar.

Men i alla böcker man läser om trädgård så är ju planeringen den viktigaste....

och jag planerar (drömmer) om ett växthus....

Det får vara ca 5-6 kvm.

Funderar antingen på ett ordinärt: kostar ca 4000:- (vilket egentligen passar min budget, men kan man ha en trädgårdstol och litet bord inne i det?)
[attachment=837:växthus1.JPG]

Eller ett lite lyxigare....sånt som Bosse-Polis har i programet Iris på tv4+

Kostar 9000:-

[attachment=838:växthus2.JPG]

Behöver råd och tips av er erfarna som redan har ett växthus.

Margith
Avgörande, tycker jag är: varför vill du ha ett växthus?
Vill du odla växter i det, spara på slantarna och köp det på bild 1.
Vill du ha någonstans att avnjuta din Martini varma sommarkvällar, och nöjer dig med några växter i kruka, köp det på bild 2 (det är mycket snyggare biggrin.gif )

Själv är jag sedan 2 år tillbaka ägare tíll ett växthus på 5 kvm. Första våren hade jag en stol i det, men det dröjde inte länge innan den åkte ut, blommorna tog för stor plats tongue.gif

Jag menar alltså att på bara 5 kvm måste man välja, antingen eller -cry-.gif
Men visst vore det härligt med ett växthus som är så stort att man kan få både ock.....
Jonas70
Nu kanske du inte har plats till mer än ett växthus på 5-6 kvadrat, men annars är min rekommendation att köpa ett lite större där du kanske kan få plats till både odling och en liten mysig sitthörna.
De flesta som köpt växthus önskar rätt så snabbt att de köpt ett större än vad de gjorde wub.gif

Glöm inte heller att ta en funderar på om du vill ha glas eller plat, och vilken tjocklek på respektive. Jag såg att det på din bild stod 3mm glas. Det är rätt tunt.
CurlySue
får inte ha större än 6 kvm, det är på en kolonilott. Tänkte tänja på gränsen och välja ett 6,5 kvm... smiley_small_hug.gif
Jonas70
Är det regler i föreningen som sätter begränsningen alltså?

Kanske du kan ha två växthus laugh.gif
CurlySue
ja precis.
Jonas70
Men det finns kanske ingen regel för hur många växthus man får ha wink.gif
skogstroll
jag har beställt det som är på din översta bild... men det kan nog bli mysigt ändå. En liten stol & ett litet bord ska jag ha där inne så jag får väl trängas bland växterna blush.gif
CurlySue
vad spännade...då måste du rapportera vad du tycker... kompiskram.gif
Ardisia
Och när det gäller glas eller plast så ska man kanske ta sig en funderare på om man vill titta ut i trädgården från ett glashus eller en duschkabin.
Kamilla z 7
Ja,fundera om glas/plast jag skulle ta tagit glas om jag inte haft det jobb jag har(dagmamma)man blir lite "instängd" i plast -fear-.gif fast har du småbarn så blir det att fundera på...när vi satte upp plasten så kastade vår yngsta dotter(8år) ett bocciaklot på huset och plasten höll så jag sa TUR att det var plast tummenupp.gif kanske kan det nya säkerhetsglaset från willab vara bra men det fanns inte ifjol thumbdown.gif annars har jag nog tagit det.
Egorina
Har i dagarna beställt ett sånt växthus som du har på den första bilden, i isolerplast biggrin.gif . Tyckte att fördelen med plast var att man inte behöver ordna med täckning för växterna. Skulle bli svårt när vi båda jobbar 2 mil från hemmet varje dag g.gif .
Annamal
Hej!

Jag tyckte att det var svårt att välja mellan glas och plast! Jag har beställt ett Euro Serre Maxi (9,6 kvm) från Willab och velade en hel del. När jag var på utställningen i Båstad beställde jag plast i taket och glas i sidorna, men det visade sig att det kostade lika mycket som att ha allt i plast. Lite orättvist, tycker jag! g.gif Efter att ha funderat någon dag ändrade jag till glas överallt. Jag har två barn (8 och 10) och vi får väl se när de snart börjar spela kubb och kasta frisbee...
Själva glaset är ju inte så dyrt att byta ut om en ruta går, det är nog mer själva jobbet att byta som blir det knepiga. smile.gif
Kamilla z 7
CITAT (Annamal @ 31-03-2007, 13:23) *
Själva glaset är ju inte så dyrt att byta ut om en ruta går, det är nog mer själva jobbet att byta som blir det knepiga. smile.gif

Hur sitter glaset fast på Euroserre?
Jag har isoplast och funderar hur/om man kan byta till glas nångång i framtiden om man skulle vilja.

Annamal
Hej!

Ja, nu har jag ju inte fått det än smile.gif men säljaren visade mig lite på utställningsexet, och jag har ju monteringsanvisningen. Glaset passas in i spår i stommen, sedan sätter man en gummilist utanpå. Gummilisten är enkel att ta bort och sätta dit igen. Men glaset är ju tungt att hantera, jämfört med plast. sweatingbullets.gif
Kamilla z 7
Hm undra om det skiljer på stommen om man väljer glas el plast g.gif jag tror jag ska ringa willab och fråga...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon