Lars-Olof Arvids
29-03-2007, 13:39
Jag har köpt frön av röd solhatt (Echinacea purpurea) efter att ha fått tipset att den är en mycket bra fjärilsblomma. Är det något speciellt man ska tänka på när man sår dessa frön? Eller sedan hur plantorna ska behandlas?
Olle
Jonas70
29-03-2007, 14:39
Jag hade väldigt svårt att få mina att gro, och de som slutligen gjorde det var faktiskt de som stått ute i kallväxthuset. Så kanske kylbehandling är att föredra?
Lars-Olof Arvids
29-03-2007, 14:44
Tack Jonas! Jag kanske ska testa lite olika metoder som en kruka i källaren, en ute och en i kylskåpet?
Olle
Jonas70
29-03-2007, 14:47
Ja, har du bara tillräckligt med fröer, så varför inte?
Det var i alla fall så jag tänkte själv.
Så här skrev jag i mitt excellark:
Echinacea ’Magnus’ Röd solhatt Sådd 1/2. Frö från STA, ett dygn inne sedan ut. In 20/2, grodd 26/2 100%, skolade 11/3.
Att jag tog in dom var faktiskt ett misstag. De följde med ett flak in som stått ute sedan början av januari.
/Anki
ewa zon 3
29-03-2007, 16:18
Du har redan fått bra råd men.........
De Echinacea jag sått, purpurea och paradoxa, har alla grott snällt inne i rumstemperatur under lysrör.
Täckt med ett tunt lager halkgrus och hållit fuktigt alla sorterna har grott fint mellan 1 vecka och 14 dagar
/Ewa
sqrulan
29-03-2007, 18:01
Mina Echinacea double decker har grott inne i värmen,
om det är samma för "magnus"vet jag ej.
Lycka till!!
Mina vanliga samt pallida grodde bra i kallbänk ute!
Mina självsår sig ute, så kyla kan i alla fall inte vara fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.