Österläge
Hur är det med övervintrade kryddväxter, ska jag klippa ner dem nu innan de börjar växa? Eller dör de då? confused.gif help.gif
De jag har som verkar ha överlevt är:
citronmeliss (där ser de gamla grenarna bra döda ut, men det kommer nya skott, så antar att jag ska klippa av de döda kvistarna, eller?)
rosmarin (ser lite risig ut så jag hoppas den har överlevt, har täckt med granris så den borde ha en chans att ha överlevt kylan...)
kryddtimjan (ser fin ut, har inte sett några nya skott än men den är lika grön som före vintern)

Tack på förhand! wub.gif
rosita
Klipp du ner allt brunt och visset bara! Citronmeliss kommer med nya skott varje år, timjan står grön året om. Rosmarin övervintrar jag inomhus, eftersom min första dog av vinterkylan.
Alexander-VG-zon3
rosmarin klara ca -15c -17c , solen på våren och blås på vintern gör att den kan bli brun orange i bladen men klipper man ner den lite och den är grön under barken så komme nytt , kolla din rosmarin om den är grön under barken , sen så klipper du veck allt dött bit för bit tills där bara är friskt kvar eller väntar du tills den börjar växa och klipper veck det som inte växer , det är vad du tycker känns bäst att göra .

citronmeliss kan du klippa veck allt visset och dött

timjan låter du va , ev forma den
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 29-03-2007, 16:44) *
Klipp du ner allt brunt och visset bara! Citronmeliss kommer med nya skott varje år, timjan står grön året om. Rosmarin övervintrar jag inomhus, eftersom min första dog av vinterkylan.

tror inte det va kylan som dödade den , men blås och väta under vintern och solen på våren kan döda den , men fast den är helt brun så lever den ändå och kommer med nytt om den är grön under barken .
Merlin

Citronmelissen kan du klippa ner ordentligt tidigt på våren. Rosmarinen ska du vänta med tills den börjar växa ordentligt annars kan den frysa ner/alt torka ner en bit om du klipper redan nu. Mitten på maj är en generell regel som brukar funka i stora delar av landet. Timjan behöver du aldrig klippa ner, den står grön året om smile.gif
Österläge
Tack för era svar! Ska klippa ner citronmelissen snart då o avvakta med rosmarinen. Timjanen ser väldigt fin ut, klippte en del idag o använde i maten! happy.gif
silas
och... om man råkade klippa ner sina kryddor (salvia och timjan) helt, innan man läste den här tråden, ska man börja gråta över sin egen dumhet då, eller finns det hopp? sad.gif
Gurkan
CITAT (silas @ 23-04-2007, 10:39) *
och... om man råkade klippa ner sina kryddor (salvia och timjan) helt, innan man läste den här tråden, ska man börja gråta över sin egen dumhet då, eller finns det hopp? sad.gif

Du behöver nog inte gråta, var dom ändå fula och risiga så är det i regel helt OK att kapa längs fotknölarna och sen låta dem börja om från början igen. Ha lite tålamod så ska du se att dom börjar skjuta skott snart.
silas
åh, vad bra. tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon