Full version: Små rosa prickar
Helen i Skåne
Vi har i vår avenbokhäck några almplantor som jag inte vet hur gamla de är men de är ca 15 cm i diameter i själva stammen. Förra säsongen hade den ena väldigt konstiga blad, såg sjuk ut, en annan hade bara blad lite här och där. Eftersom det går almsjuka i stan så utgår jag i från att det har drabbat dem. Nu ser jag på den ena att det finns mängder med små rosa "pluppar" i långa rader på grenarna. Plupparna är upphöjda och stora ungefär som knappnålshuvuden. De sitter hårt och om jag skrapar av en så förblir den hel. Är detta ännu ett tecken på almsjuka eller är det något annat? Vi planerar att ta bort dem kanske nästa år men vill ju inte riskera att det är något som smittar bokplantorna så därför frågar jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Rosa pluppar de är möjligtvis inte mera åt rödorange hållet för då skulle jag säga rödvårtssjuka. Rödvårtssjuka är en svampsjukdom som går på döda eller döende grenar.
Helen i Skåne
Jo! Jaha, då vet jag det. Då får eländet stå där tills vi ska bygga muren. Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon