Full version: Ricin
Eva St
Vad gör jag för fel när jag tar egna Ricinfröer på hösten. Nu har jag satt dels mina egna och dels köpefrö båda sorter satta 13/3 och köpefröerna kommer hur fint som helst men inte mina egna det har varit så här år efter år och ändå tycker jag att mina egna fröer ser hur fina ut som helst de har fått sitta kvar på plantan långt in på hösten för att sedan ligga inne och mogna färdigt och torka på hösten och sedan förvarar jag dem i kaffefilter på samma ställe som alla mina andra fröer confused.gif Vad gör jag för fel confused.gif
Agneta z5-6
Tyvärr ,vet inte alls.Tycker bara vi lyfter denna tråd eller...........lite nyfiken själv. dunno.gif
Eva St
tummenupp.gif Det tackar vi för tycker det låter som en mycket bra ide. Vill gårna veta hur alla som lyckas med sina egna Ricinfröer bär sig åt confused.gif confused.gif
jakob
Jag är nybörjare i så branschen,, unsure.gif ,men fick ricin frö av en kompis, fyra st, två sådde jag bara som de var, HÄNDE INGET PÅ TRE VECKOR,, men så provade jag värme..
de grodde först då jag ställde dem på pannan två nätter, undervärme blev det.

så de andra två läste jag här någonstans eller i AOT sida. att man skulle sandpappra DEM, GNUGGA DEM MELLAN TVÅ FINA SAND PAPPER SÅ YTAN RUGGADES, OCH FRÖSKALET SPRACK SNABBARE, DESSA TVÅ GRODDE EFTER EN VECKA,, rolleyes.gif
( jag tror de finns inlägg här någonstans om ricin.)
Jag har fyra fina ricin plantor som behöver ny kruka ,, de står ute i mitt ute rum,, huj vad de växer. bravo.gif
lycka till mvh Jakob tummenupp.gif
Eva St
Jo jag vet att man kan gnugga och fila osv men funderar på varför inte mina egna fröer kommer men däremot de jag köper
Om det har något att göra med hur jag skördar dem och vad i så fall
Eva St
smiley_small_hug.gif bravo.gif

Yeeees idag har första nacken kommit upp av mina egna också så nu har jag både köpefrö och egentagna frö på G
Kanske inte gjort något fel vid fröskördandet ändå whist.gif yahoo.gif
jakob
confused.gif Jo frågade kompisen jag fick frö av hon plockade av dem sent i oktober och lät dem ligga i torrt pannrum sedan skalade hon dem i julas också fick vi dem, hon hade hört att de skulle vara mogna för att sås men vi som fick av henne, har fina plantor nu. tummenupp.gif och dina är ju på gång nu biggrin.gif ,, då hoppas jag kunna plocka fröer av mina egna till hösten, och så nästa vår.
med vänlig hälsning Jakob
Eva St
Ja det är ungefär likadant jag gjort så då vet jag inte varför det inte funkat andra år men huvudsaken är ju att de är på väg nu rolleyes.gif
Gillan
Bara lite spekulation från min sida Eva St och ni andra, eftersom jag har samma erfarenhet sen tidigare år ( mina har alltså inte heller grott ). Det kanske är så enkelt att de inte hinner mogna ute tillräckligt länge innan vi är tvungna att ta in dem? De är ju ändå ganska frostkänsliga, eller, i alla falll värmekrävande.

Nu har ju dina äntligen grott Eva St, så Grattis till det tummenupp.gif !, men vari ligger skillnaden mot förut tro dunno.gif ? Tycker det är ett intressant spörsmål.

I vilket fall som helst vill jag tillföra tipset om att lägga dem i blöt ett dygn innan man sätter dem yes.gif
Eva St
Kan ju mycket väl vara så som du tror att de inte hinner mogna och i somras var ju en varm fin sommar så då kanske det funkade bättre om det kan vara orsaken till att de gror i år. Än är det bara en som visat sig ska bli spännande att se om det kommer fler
Lovar att rapportera vidare om detta
tiagirl
Jag fick lite fröer av grannen i höstas och hon berättade den hon får dom av lyckas knappt med hälften... Nu har jag sått blandat hennes, mina och "några andra", blandat uppblötta, filade och naturella! Dom kommer som dom vill, inget verkar spela nån roll. Dom jag har flest av är dom obehandlade...

Endel skalade jag av redan i höstas, endel blev bortglömda i sin kapsel på kvisten och alla har bara legat rätt upp å ner i kökssoffan där jag förvarade alla mina fröer så jag har inte gjort nåt särskilt med dom alls.
Henrik i Limhamn

Alla frön jag köpte för en månad sedan + de som jag stal från en koloni förra hösten har nu grott och är ca 2 dm höga angel_not.gif Enda skillnaden var att de som jag sandpapprade kom upp nästan 2 veckor tidigare. Bra att börja med stor kruka då rötter och skott tar av ganska fort... körde plasttak på krukorna tills plantorna slog i taket. Nu vattnar jag istället när jag ser att de börjar sloka lite.
MariaS
2 av 50 egna frön grodde inte. Skördade mina frön i september. Kapslarna var inte totaltorra men inte helt röda heller. Jag förvarar fröna i torr och mörk källare. Sen har jag klätt en burk med sandpaper invändigt där jag låter fröna åka runt innan sådd. Har föresten lika mycke frö kvar fortfarande. Funderar på frilandssådd, bara för att se hur det går. (Funkar på sorken)

MAriaS
Maggan H
Jag tar mina frö i september, eller när kapslarna har börjat vissna. Sen får de ligga och eftertorka, det tar ganska lång tid. Mina grodde i växthuset på bara en vecka, jag täcker bara fröna ytligt, jag kan skönja dem genom jorden. De låg i blöt några timmar innan sådd.
Henrik i Limhamn

Någon som vet om det är vanligt att man måste stötta sina ricin-plantor? ... mina är nu ca 3 dm men de böjer sig rejält i rabatten så fort det kommer en vindpust. Har för mig att de jag sett i kommunens planteringar haft kraftigare stammar. Kanske jag kört för varmt/för lite ljus i gro-stadiet...?
Gillan
CITAT (Henrik i Limhamn @ 15-05-2007, 15:32) *
Någon som vet om det är vanligt att man måste stötta sina ricin-plantor? ... mina är nu ca 3 dm men de böjer sig rejält i rabatten så fort det kommer en vindpust. Har för mig att de jag sett i kommunens planteringar haft kraftigare stammar. Kanske jag kört för varmt/för lite ljus i gro-stadiet...?

Hmm, nej jag tror inte det är så vanligt att man behöver stötta Ricinen. Den brukar bli ganska kraftig av sig själv. Om jag vore du skullle jag " kupa " upp lite jord runt stammen för att möjligtvis få den att bli lite kraftigare. Och fortsätta att stötta den så länge. I vilken Zon bor du i? Tycker det verkar lite tidigt att sätta ut den. Ricin är ganska värmekrävande. Lycka till tummenupp.gif

giggle.gif så dum man kan vara.........det står ju faktiskt vart du bor whist.gif
Henrik i Limhamn

Tack för svar! ... japp, jag bor i Limhamn smile.gif De flesta plantorna har stått i rabatten i snart 2 veckor! Kanske lite tidigt men de ser ut att må bra och risken för frost är nog över här nere. Det enda jag märkt är att färgen på bladen skiftat från i princip enbart gröna till mer röda. Skall kupa upp lite mer jord eller eventuellt sätta en pinne. De är som sagt ca 3 dm höga med 10 cm stora blad. Stammen är bara ca 5 mm så de vajar rätt friskt i brisen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon