Full version: Ricin
Eva St
Vad gör jag för fel när jag tar egna Ricinfröer på hösten. Nu har jag satt dels mina egna och dels köpefrö båda sorter satta 13/3 och köpefröerna kommer hur fint som helst men inte mina egna det har varit så här år efter år och ändå tycker jag att mina egna fröer ser hur fina ut som helst de har fått sitta kvar på plantan långt in på hösten för att sedan ligga inne och mogna färdigt och torka på hösten och sedan förvarar jag dem i kaffefilter på samma ställe som alla mina andra fröer confused.gif Vad gör jag för fel confused.gif
Agneta z5-6
Tyvärr ,vet inte alls.Tycker bara vi lyfter denna tråd eller...........lite nyfiken själv. dunno.gif
Eva St
tummenupp.gif Det tackar vi för tycker det låter som en mycket bra ide. Vill gårna veta hur alla som lyckas med sina egna Ricinfröer bär sig åt confused.gif confused.gif
jakob
Jag är nybörjare i så branschen,, unsure.gif ,men fick ricin frö av en kompis, fyra st, två sådde jag bara som de var, HÄNDE INGET PÅ TRE VECKOR,, men så provade jag värme..
de grodde först då jag ställde dem på pannan två nätter, undervärme blev det.

så de andra två läste jag här någonstans eller i AOT sida. att man skulle sandpappra DEM, GNUGGA DEM MELLAN TVÅ FINA SAND PAPPER SÅ YTAN RUGGADES, OCH FRÖSKALET SPRACK SNABBARE, DESSA TVÅ GRODDE EFTER EN VECKA,, rolleyes.gif
( jag tror de finns inlägg här någonstans om ricin.)
Jag har fyra fina ricin plantor som behöver ny kruka ,, de står ute i mitt ute rum,, huj vad de växer. bravo.gif
lycka till mvh Jakob tummenupp.gif
Eva St
Jo jag vet att man kan gnugga och fila osv men funderar på varför inte mina egna fröer kommer men däremot de jag köper
Om det har något att göra med hur jag skördar dem och vad i så fall
Eva St
smiley_small_hug.gif bravo.gif

Yeeees idag har första nacken kommit upp av mina egna också så nu har jag både köpefrö och egentagna frö på G
Kanske inte gjort något fel vid fröskördandet ändå whist.gif yahoo.gif
jakob