Vesna
Hej,

Jag kunde inte låta bli att köpa tre fina blommande plantor av engelsk pelargon i början av februari. Jag njöt av dem tills de blommat över och lagom tills dess började utetempen nattetid hålla sig strax över nollan. Jag ställde ut dem på vår altan för 3-4 veckor sedan och har haft för vana att alltid se hur utetempen ligger till innan jag går och lägger mig. Har det verkat bli riktigt kallt har jag tagit in dem IFALL. Men häromnatten GLÖMDE jag helt av det och bara därför blev det oxå ovanligt kallt den natten. Så två av mina engelskapelargoner frös sad.gif Bladen blev bruna och efter det hade de skrumpnat. Nu har jag klippt av alla bruna, skrumpnade och torra blad. Själva stammen är frisk och klarade sig och några av de nyaste bladen som låg innan för och skydades av de yttre bladen har oxå klarat sig. Så hur gör jag nu? Ska jag ställa tilbaka dem svalt på altanen och bevaka dem som hitintills eller behöver de lite varmare för att sätta nya löv så den blommar till sommaren. Eller är det bättre om jag ställer dem i fönstret i tvättstugan som håller mellan 15-17 grader. ELLER borde jag ställa dem i rumstemperatur? Ska jag skugga dem från solen eleelr få de en exrta kick av den?

Jag skulle uppskatta om jag fick svar på detta för de är SÅÅÅÅÅÅ himla fina och jag vill ju ha dem blommandes till sommaren sad.gif

KRAM // Vesna
ewa zon 3
Jag skulle valt fönstret i tvättstugan och skugga från direkt sol. Ljust vill dom ha det men få växter mår bra av att stekas av direkt soljus i fönstret.

/Ewa
aldo
Alla regaler/eng.pelargoner behöver en svalare period för att blomma +ljus och vatten.

Lycka till !
Kan du ta sticklingar så gör det ifa .

Vad heter dina " frusna regaler " ?
Alexander-VG-zon3
jag hade haft kvar dom på sin gamla plats och gjort som du gjort innan , sen kommer nytt .
Vesna
Mina stackars pellisar heter Aristo Beauty. Läste nu att idealet för att de ska blomma om är att de ska helst stå svalt (under 10 grader) i sex veckor innan man tar in dem i rumstemperatur och börjar näringsvattna. Jag kanske ska ställa ut dem igen då? De har nog bara stått ute i 3 veckor. Å andra sidan så kanske jag kan få blommning om en månad om jag låter dem stå i tvättstugan Ca 15 grader), ska jag ställa ut dem kanske de inte får fart än på länge?

// Vesna

Alexander-VG-zon3
det är ju varmt ute med väl ??? hos dig
jag har ju haft +15c i norr i dag ute
Vesna
Ja, jag har haft jättevarmt och skönt idag. Vet inte EXAKT vilken temp, men runt 15-16 grader. Det är ju mer på natten det kyler på. Just nu vet jag inte vad det ligger på, men häromnatten var det som sagt nollgradigt sad.gif Men de kanske mår bäst av att stå ute då?

// Vesna
Alexander-VG-zon3
den klara sig så länge det inte blir frost , och på dagen klara den sig upp till 25 om den får vatten . men får den mer frost nu så tar det tid inann den kommer om kanske dör , har dock läst att dom klarar -3c utan större problem , men jag skulle hålla den frostfritt , annars mår alla växter klart bättre ute
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon