Full version: Fikusproblem
Rolle85
Hej jag har ett slags fikusträd (inte en sådan liten man har i vid fönstret utan mer ett mindre träd som är ca 100cm hög). Jag har haft den i ca 1 månad och den tappar blad. Bladen blir inte gula eller så utan ramlar bara rakt av som fina gröna blad. Dock ser jag ändå små nya blad komma och växa ut. Sedan någon vecka sitter dock en 13 watts lågenergi lampa ca 20cm över växten.
Jag funderade på om det kanske berodde på för lite vatten men jag vet inte där heller hur ofta man ska vattna?! Vad är problemet tror ni?
mvh
Alexander-VG-zon3
hur har du den placerat typ nära eller långt ifrån fönstret ?

och fikusar vill ha mycket vatten men låt torka upp innan nytt kommer ,
Rolle85
Tja, de står vid sidan om ett fönster men tror inte de får mkt ljus av de, däremot hänger en lågenrgi lampa över den.
Alba
Jag har flera fikusar och de tappar alltid massor av blad i januari/februari men de kommer igen.

För din del kan det också bero på omställningen för en så stor växt när den byter miljö.
Håll koll på vattningen så det inte blir för mycket - stick ner ett finger och känn i jorden.
Rolle85
okej ska man sticka ner de väldigt långt ner då och hur ska jorden kännas då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon