Helen i Skåne
Såg att det var fler som har massor av frukt på sina plommonträd. Det har jag också men de är också fulla med löss och alldeles klibbiga och blanka på bladen. Dessutom är det fullt med knottror på bladen! Vet att jag frågat om detta tidigare men funderar starkt på att byta ut träden. Två plommon och ett äpple med kräfta... sad.gif Kanske lika bra att gräva upp och plantera nya träd istället? Allt klibbet från plommonträden rinner ner på all växtlighet under så att även rhododendronen har fått löss. SUCK!!! unsure.gif Någon bra idé?
crille
förra sommaren vart mitt plommon träd alldelens klibblingt och geggigt av lödss men ja trädde några sopsäckar över dte och sprutade in pyrex och läd det stålvar med sopsäckarn i några dar och vips va alla löss död och iår mår det jätte bra
Hasse_h
Usch... jag upptäckte också idag att mina plommonträd är fulla med löss! Hur farligt är pyrex och var hittar man det?
Cilla
Bladlössen har sin gång och att byta ut träden pga dem är i stort verkningslöst. Det är när de kaläter träden helt det är fara å färde med träden, får de behålla blad är det ingen fara med dem.

Men visst blir det klibbigt! När jag får lusinvasion brukar jag spola med vattenslang i träden - minskar iallafall antalet löss. Vissa träd som körsbär brukar det räcka att ta bort bladen som krullat sig, eller merparten av dem. Löss på äppelträd är det lite annorlunda med, de behandlas bäst strax innan knoppsprickning då man kan sprutbehandla med oljeemulsion för att kväva äggen. Därefer brukar det vara för sent, de olika lustyperna har redan skadat blad och deformerat frukten.

Som sagt - för trädens del är löss ingen fara så länge de får behålla blad. De insatser man gör efter äggkläckningen har viss men mindre betydelse och effekt. Vill man stärka trädet är det att gräva upp grässvålen under kronan och att gröngödsla en åtgärd som ger mer effekt än att sprutbehandla när bladen redan spruckit ut.
Helen i Skåne
Nu har jag plockat kart och spolat av träden... Upptäckte dock att många toppar på grenar och tunnare kvistar har vissnat och blivit bruna samt att det savar överallt på grenarna utan att det finns "skador". Undrar lite över det eftersom äppleträdet bredvid har kräfta, kan det vara det? sad.gif
Cilla
Om det är på plommon- eller körsbärsträd är det gummiflöde. Uppstår hos träd i dålig kondition; av för stark gödning (främst kväve), av hård beskärning, frost på våren mm. Kan också komma av stam- och bladbakterios.

Stenfruktträd kan också få kräfta, och såren är lika de som uppstår på äppelträden. På de döda årsskotten ser du sår som omsluter grenen om det är kräfta. Andra orsaker till skottdöd är att vintern varit hård mot träden och att lössen kanske ätit upp alla blad i toppen.

Upphör med gödning i området kring trädet. Vattna om det är torrt. Beskär endast helt döda grenar. Och värm upp vårvintern så att klimatet inte tar så hårt på trädet tongue.gif.
Helen i Skåne
Tack för det Cilla! Vi har kanske gödslat för mycket i vår iver att ge träden det de inte fått på åratal... Beskäringen var minimal ifjol och inför vårvintern hann jag inte lära mig det där med uppvärmning.... tongue.gif

Vad är bakterios? Jag är mest rädd att jag ska behöva ta ner träden, de är ca 30-35 år gamla och det sägs ju att plommon inte blir så gamla. Det växer lavar på stammarna och det ser jag som ett gott tecken. smile.gif Tack för alla tips och råd!
Cilla
Strunt i bakteriosen ;-), det finns många andra skäl till att stenfruktsträd får gummiflöde. Vintern var hård och den i kombination med gödsling kan vara orsaken till att de nu flödar.

Stenfruktsträd kan leva länge och hyfsat väl med gummiflöde, också om den beror på batkerios. Låt du dina äldre plommonträd stå kvar, men för att få förnyelse i framtiden kanske du kan fundera på plats för ett plommon som får växa upp parallellt med sina äldre släktingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon