Sailor Pluto
Efter att ha rensat bort nästan två skottkärror med gamla löv, tistlar och torrt gräs så upptäckte jag massor av stora och små spindlar som pilade omkring i jorden. Det verkar inte som att de enbart har bott i allt torrt växtmaterial som legat där hela vintern, utan som att de klättrat upp ur jorden! Lät rishögen ligga kvar bredvid landet ifall spindlarna skulle vilja gå och lägga sig igen. Eftersom jag inte har så stor kunskap om spindlar så hoppas jag att nån annan har det och kan förklara lite mer om vad de har för sig blush.gif .

Gossen Ruda
Säkerligen har dom övervintrat under riset. Spindlar behöver inte övervintra frostfritt men dom vill gärna ha lite skydd att gömma sig under.
Piccante
Skulle tro att de bara värmer sig faktiskt. När du har rensat så har du skapat en mörk yta som absorberar mer värme från solen än gamla löv. Men visst kan även vissa arter jag på jordytan på jakt efter mindre bytesdjur med. Har sett själv hur svart marktäckduk snabbt blev favoritplats för massa smådjur som värmer sig i solen.
amaira
CITAT (Sailor Pluto @ 29-03-2007, 19:20) *
Lät rishögen ligga kvar bredvid landet ifall spindlarna skulle vilja gå och lägga sig igen.

000.gif Sånt där gillar jag att höra, som omväxling. wub.gif
Sailor Pluto
Tack för svaren! Då vet jag vad de ser i mitt potatisland. Det är så roligt att titta på de små gynnarna även fast de ser läskiga ut tongue.gif .

Amaira: jag är ett stort fan av rishögar, mycket för att det verkar dra spännande och nyttiga småkryp till trädgården. Sen tycker jag faktiskt att det ser mysigt ut på något sätt blush.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon