Halli
Jag hller just p att angripa en av vra igenvxta rabatter fr att kunna anlgga ett trdgrdsland dr. Det finns ogrs och mossa och perenner och buskar som jag tar bort, eller flyttar. Nr jag ftt bort alltihop, vad ska jag d fylla p med? Kan jag fylla p med kogdsel som man kper p pse?

Dessutom ser det ut att vara ganska kompakt jord en bit ner, mste jag drnera p ngot stt? Eller fylla ut med torv? D blir det frsts lite mer jobb.... -cry-.gif Hade hoppats att jag bara kunde ta bort allt ogrs och sedan fylla p med jord igen.... innocent.gif

Tacksam fr tips!
Sailor Pluto
Om du med trdgrdsland menar ett stlle att odla grnsaker och snt p, s tror jag inte att det behvs drnering smile.gif . Dremot skulle jag frska grva lite i den kompakta jorden och blanda upp den med kogdsel. Slng grna i lite kompost ocks s blir jorden mer trevlig fr vxterna yes.gif . Torv r ocks bra fr att gra jorden mer lucker, fast jag vet inte vad det gr med ph-vrdet. Kanske ngon annan vet? Vissa grnsaker trivs vl inte med allt fr sur jord? Eller s blir det s lite torv att det liksom inte rknas g.gif .

Inga trar, det blir mycket enklare n du tror att fixa till det tummenupp.gif !

P.S Nr rtterna till det du har tnkt odla har gjort sitt s kommer jorden att bli bttre. Rtterna verkar luckra upp jorden har jag mrkt. Lttare nsta ssong allts!
Halli
thanks.gif Tack fr ditt svar!!! D fortstter med rensandet frst, luckrar upp lite och lgger i gdsel! Helgen rddad!!!
wub.gif
CITAT (Sailor Pluto @ 30-03-2007, 13:07) *
Om du med trdgrdsland menar ett stlle att odla grnsaker och snt p, s tror jag inte att det behvs drnering smile.gif . Dremot skulle jag frska grva lite i den kompakta jorden och blanda upp den med kogdsel. Slng grna i lite kompost ocks s blir jorden mer trevlig fr vxterna yes.gif . Torv r ocks bra fr att gra jorden mer lucker, fast jag vet inte vad det gr med ph-vrdet. Kanske ngon annan vet? Vissa grnsaker trivs vl inte med allt fr sur jord? Eller s blir det s lite torv att det liksom inte rknas g.gif .

Inga trar, det blir mycket enklare n du tror att fixa till det tummenupp.gif !

P.S Nr rtterna till det du har tnkt odla har gjort sitt s kommer jorden att bli bttre. Rtterna verkar luckra upp jorden har jag mrkt. Lttare nsta ssong allts!

Tobias80
Det finns torv som r bde gdslad och kalkad att kpa p pse, den vore nog ngot fr dig..
Lycka till!!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon