Full version: Hoya...
Caisy
Vet att det är en hoya jag har...
Den är ca.50 år.
Fick den förra våren och efter flytten så blommade den inte (jag har alltså inte sett blommorna)
nu har jag flyttat och blomman lika så, antar att den pga. det inte kommer gå i blom i år heller.
Undrar nu om någon med hjälp av korten på bladen kan lista ut vilken sort det är.
Bladen har liksom vita små fläckar på sig...ni ser det säkert på korten, ville bara säga att det inte är smuts. happy.gif
Har även förökat den...se lilla krukan...hur många år tror ni det tar innan den blommar?
Tack på förhand.

Ursäkta att samma bild kom med två gånger, får inte väck den heller.
Blomstertanten
Jag tror att det är en hoya carnosa.
maimiti
Jag håller med Blomstertanten. Det ser ut som Hoya carnosa.
kikki
Nydelig plante , uansett rose.gif Hilsen fra kikki
Caisy
CITAT (Caisy @ 29-03-2007, 20:37) *
Vet att det är en hoya jag har...
Den är ca.50 år.
Fick den förra våren och efter flytten så blommade den inte (jag har alltså inte sett blommorna)
nu har jag flyttat och blomman lika så, antar att den pga. det inte kommer gå i blom i år heller.
Undrar nu om någon med hjälp av korten på bladen kan lista ut vilken sort det är.
Bladen har liksom vita små fläckar på sig...ni ser det säkert på korten, ville bara säga att det inte är smuts. happy.gif
Har även förökat den...se lilla krukan...hur många år tror ni det tar innan den blommar?
Tack på förhand.

Ursäkta att samma bild kom med två gånger, får inte väck den heller.

Ingen som vet när den lille kan tänkas komma igång?
lindacse
Min mammas carnosa har överlevt sedan 70-talet i mycket soligt söderfönster, knappt skyddad, får knappt vatten (glöms bort pga ampel), ALDRIG näring (men planteras om vissa slumpmässiga år) och blommar troget (men inte vansinnigt mycket) år efter år. Däremot om man ger för mycket näring/vatten/har dom för skuggigt, så får man en massa fina gröna blad, men mindre blommor har jag hört. Nu behöver man inte misshandla den som mina föräldrar har gjort, det är ett mirakel att den lever faktiskt... men jag gissar att jag ger mina hoyor för mycket av både det ena och det andra. Har tyvärr ingen carnosa, och har inte drivit upp någon från stickling, så jag vet inte hur lång tid det kommer att ta, men jag tror inte det ska dröja så mycket längre förutsatt att den inte får fel förutsättningar.
yla
ställ den så den får de lite svalt ett tag fick jag rådet me min 60åriga som hade haft ett uppehåll i blomningen
o jag öppnade fönstret då de va kallt ute o si
den kom men masssor me blommor efter det
ja de här e bara en liiiiten del av den

en av blommorna
Caisy
Tack för råden och svaren...
Joo, den har ju faktiskt fått en något mörkare plats sedan flytten.
Får ta och klura ut någon bättre placering.
Ska även ta å försöka med kylningsmetoden.

bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon