Elisabeth P
Nu har jag handlat bevattningsmatta och bevattninssnören.
Jag har testat det en vecka och det verkar fungera riktigt bra 000.gif . Trots kanonväder så klarade sig alla mina små krukor från söndag-torsdag innan jag behövde fylla på vattenbehållaren yahoo.gif . Jag hade nog t.o.m. kunnat vänta ytterligare 1-2 dagar, med jag ville ju inte riskera någon torka. Änglatrumpeten och stamrosen fick var sitt snöre kopplat till en petflaska och det verkar ochså fungera bra yahoo.gif .

Men hur snart tror ni man behöver se efter krukorna som står ute confused.gif ?
För en vecka sedan tömde jag lådan på vatten, så än är de rätt så "sura".
Nu står de i stället på ett galler med fiberduk över i skuggan. Men som sagt hur fort kan de torka upp tro, från att vara supervåta till att riskera torka confused.gif ?
Egorina
Jag har beställt underbevattningsbricka idag. Bevattningsmattan köpte jag från ett växthus här i närheten, så nu har jag stora förhoppningar på att det skall funka. Ska bli spännande att få börja på så småningom, kan knappt bärga mig. Jag bor ju så långt norrut så det är för tidigt att så ännu, skulle inte ha någonstans att göra av de små liven sedan.
Siv i Bollnäs
Hej Elisabeth P!
Jag blev mycket intresserad när du berättade om din bevattningsmatta med bevattningssnören som klarade växterna i så många dagar! Vad är det för sorts grejor och var har du fått tag på dom?? Hur många krukor och hur stora klarar en sån matta av? Dvs storlek, märke på grejorna osv. Hur ser dom ut? Och var har du detta nånstans, är det inomhus eller i växthus?
Det var många frågor! - Tacksam för svar!
Hälsningar Siv biggrin.gif
Elisabeth P
Nu har jag precis kommit hem efter en veckas resa och allt har överlevt, tack vare mina bevattninssystem yahoo.gif
Det är vanlig bevattninsmatta som ser ut som filt ungefär. Man fuktar igenom hela mattan och har den under krukorna, en bit låter man hänga ner i ett vattenkärl så suger den upp det som plantorna behöver.
"Snörena" är inte sammankopplade med mattan utan den ena änden sticker man ner i jorden och den andra i en flaska med vatten. Dessa använde jag till stamrosen och änglatrumpeten. De har ochså klarat sig fint, men det är nog tack vare att de precis är i "nyvaket" tillstånd, annars hade de nog krävt flera snören.
Allt går att köpa i vilket trädgårdsaffär som helst
Siv i Bollnäs
OK då förstår jag - jag har ett gäng bevattningssnören liggande i en låda och jag använde dom för rätt länge sen då jag hade mycket krukväxter. Det fungerade vill jag minnas. Bevattningsmatta har jag sett i Willabkatalogen om det är en sån?? Är det ingen risk för övervattning om man har en massa småkrukor med utskolningsplantor och lämnar dom några dagar? Men du lämnade ju dina rättså länge och det verkar ju ha gått bra. Det är ju alltid ett problem med vattning om man ska bort; man drar sig ju för att fråga grannar även om det finns snälla sådana, och begära att dom ska vattna hundratals småplantor varenda dag...

Hälsningar Siv happy.gif
Katti med torpet
Bevattningsmatta använder jag hela tiden, skulle aldrig hinna med att vattna alla krukor individuellt. Med matta behöver jag bara fylla på vatten i behållaren och ibland kolla över krukorna så att ingen verkar torr (dvs dålig kontakt mellan krukan och bevattningsmattan). Det sparar en väldig massa tid och jag tror att växerna mår mycket bättre också då de får jämn tillgång på vatten istället för att jag skall komma där med kannan och antingen dränka dem eller ge dem för lite.
Mängden vatten växerna får avgörs mest av typ av matta, vissa blir blötare än andra, man får testa sig fram. Willabs matta tycker jag funkar bra, den är relativt torr.
Willab säljer också kompletta fönstervattningslådor (gröna) med inbyggd reservoar. Mattan till dem är av den dyblöta sorten, passar inte till växer som vill ha det lite torrare men lådorna är annars snygga och mycket praktiska, så här ser de ut:

Insåg det idiotiska i att skriva att de inte passar till växer som vill ha det lite torrare och sen visa en bild med succulenter och flasklilja duh.gif
Men just den behållaren är faktiskt tom, dvs mattan är snustorr...
Siv i Bollnäs
Tack Katti för ett väldigt bra och utförligt svar!! Ja, det är ju hopplöst jobbigt att kuta runt varenda dag och titta på alla småkrukor och se om dom behöver vatten. Särskilt när dom är utspridda i bostadens alla fönster (dubbla fönsterbräden den ena ovanför den andra), i gäststugan och i garaget...Rätt som det är så glömmer man någon bricka och då kan det vara kört. Det här är nog ett måste för mig även om det är jag själv som ska vattna, så jag är får nog lov att skaffa mig såna här så fort som möjligt!
Hälsningar Siv smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon