Bevattningsmatta använder jag hela tiden, skulle aldrig hinna med att vattna alla krukor individuellt. Med matta behöver jag bara fylla på vatten i behållaren och ibland kolla över krukorna så att ingen verkar torr (dvs dålig kontakt mellan krukan och bevattningsmattan). Det sparar en väldig massa tid och jag tror att växerna mår mycket bättre också då de får jämn tillgång på vatten istället för att jag skall komma där med kannan och antingen dränka dem eller ge dem för lite.
Mängden vatten växerna får avgörs mest av typ av matta, vissa blir blötare än andra, man får testa sig fram. Willabs matta tycker jag funkar bra, den är relativt torr.
Willab säljer också kompletta fönstervattningslådor (gröna) med inbyggd reservoar. Mattan till dem är av den dyblöta sorten, passar inte till växer som vill ha det lite torrare men lådorna är annars snygga och mycket praktiska, så här ser de ut:

Insåg det idiotiska i att skriva att de inte passar till växer som vill ha det lite torrare och sen visa en bild med succulenter och flasklilja
Men just den behållaren är faktiskt tom, dvs mattan är snustorr...