Full version: Hjääälp!
Merlin
Magnolia kobus fröna jag fick av en snäll människa på odla grodde efter bara en vecka -fear-.gif Hur ska jag hålla liv i dom små? Jag vill ju sååå gärna att dom ska klara sig sweatingbullets.gif Ska jag behålla dom inne tills det blir sommar och ställa ut dom i krukor över sommaren eller ska dom ställas redan nu i mitt ouppvärmda kallväxthus och ut på sommaren eller ska dom kanske bo i växthuset hela sommaren confused.gif ????? Känner mig förvirrad help.gif sos.gif
Merlin
Jag puttar upp träden lite help.gif
Merlin
sos.gif någon som kan det här? Aot:s sålista ger inte den information jag behöver crying.gif
Trädet (ZonV)

Svar från;http://www.pfaf.org/database/plants.php?Magnolia+kobus

Best grown in a warm position in a moderately rich free soil of an open texture[1]. Succeeds in acid or neutral soils in sun or part shade[184]. Fairly lime tolerant[200, 202]. The branches are brittle so a sheltered position is required[200]. Very tolerant of atmospheric pollution[200]. A very hardy plant, tolerating temperatures down to about -28°c[200]. The fleshy roots are easily damaged and any transplanting is best done during a spell of mild moist weather in late spring[182]. Plants take 10 - 15 years to flower after being planted out[202]. The leaves are slightly aromatic[188]. Very closely related to M. stellata, differing in having 3 narrow sepals and 6 - 9 broader petals.
kerstin z5-6
Skola om de de är haterbar i bra naringsrik jord -sätt dem inte i för stor kruka på en gång utan öka krukstorleken succesivt , beroende på storlek kan du
1. Övervintra svalt o ljus + 2-+10
2.Övervintra i kallbänk utomhus
3.sätta ut på växtplats i höst (mild zon och relativt stor planta )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon