Välkommen Filurifax.
Det tar tid och kraft att få en strålande trädgård men du kan ju börja med att fundera och planera. Titta på jordtyp, odlingszon mikroklimat såväl som vilka växter du tycker om och vilka växter som redan finns. Finns där mördrsniglar osv, osv Sedan ska man också fundera på hur mycket tid man vill lägga i trädgörden. Timmarna där ska vara lyckliga timmar inte råslit under stress. Flyttar man in i en villa och får en uppvuxen trädgård på köpet ska man bara titta och funder första året. Det är ännu viktigare om man aldrig har haft en trädgård förr!
Att börja med krukodling är en jättebra ideé.
När jag såg detta inlägget kom jag på att jag inte presenterat mig i forumet

Nåväl det är kanske regler från den gamla netiquetten som inte känns så aktuella längre, men jag vill ju gärna följa den.
2003 och 2004 tror jag det var som jag skrev här under aliaset Ella. Det var under uppbyggnadsfasen av min förra trädgård, när den var uppbygd så sysslade jag med lite annat en tid och nu har jag flyttat.
Jag har haft tur måste jag säga som har fått en av de få lägenheterna i Lund med en ganska stor uteplats i västerläge. Jo där finns ett hus norr om trädgården oxå men det märks bara bara på vinterhalvåret. Med mig har jag en hög med växter bland annat en klätterros (flammentanz) ett antal kaprifoler och några klematisar.
Jag har beställt en Änglatrumpet i födelsedagspresent och tänkte dra upp några ricin för att få lite höga växter i den annars så platta trädgården och så är det planeringsår här med funderingar på vad jag vill ha. Vad kan läa, skydda mot insyn och vad behövs för att under hela trädgårdsäsongen ha något vackert blommande att titta på som trivs i min lerjord