Merlin

Köpte fröer till kärleksgräs. På fröpåsen står att det ska vara flerårigt men kan det stämma? Jag har för mig att det är en annuell växt i Sverige confused.gif ?
Eva 33c
Om inte någon annan redan vet så ska jag svara dig om några månader. Jag sådde detta gräs förra året och har planterat u t några "tussar" men det är för tidigt för att säga om de överlevt vintern eller inte. Den är i allafall flerårig i sig själv, så det är en fråga om härdighet. Jelitto anger "zon6" vilket nog betyder att den knappast borde gå här hos mig i svensk zon5. Å andra sidan vet man ju aldrig.... yes.gif no.gif
Merlin
CITAT (Eva 33c @ 30-03-2007, 10:01) *
Om inte någon annan redan vet så ska jag svara dig om några månader. Jag sådde detta gräs förra året och har planterat u t några "tussar" men det är för tidigt för att säga om de överlevt vintern eller inte. Den är i allafall flerårig i sig själv, så det är en fråga om härdighet. Jelitto anger "zon6" vilket nog betyder att den knappast borde gå här hos mig i svensk zon5. Å andra sidan vet man ju aldrig.... yes.gif no.gif

Jag frågade en tjej som jobbade på rara växter och hon sa att det står HP på fröpåsen och då är det härdigt unsure.gif men jag fick för mig att det inte är det så jag googlade lite och tror att kärleksgräs kanske är samma sak som "teff" confused.gif som odlas i ethiopien????? wacko.gif och då kan det val bara vara anuell hos oss?????
Ophelia
Finns olika sorter av kärleksgräs (Eragrostis), en del som räknas som anueller och en del som kan vara fleråriga. Jag tror personligen att de sorter som räknas som fleråriga måste stå i ett gynnsamt läge med lämplig jord..
Eva 33c
teff = Eragrostis abessinica, den är ettårig i sig själv enligt skud . Jag brukar odla den som prydnadsgräs. Så det är inte samma sak som "vårat" E. spectabilis som alltså är flerårigt. Jag var ute och inspekterade mina tuvor idag, de har i allafall inte ruttnat bort återkommer framöver med rapport om de lever eller ej smile.gif
isgrannatorp
Eragrostis spectabilis är ett fantastiskt vackert gräs när det blommar, framförallt om man har många plantor ihop. Jag har haft den i ett par år, men bara i kruka, aldrig på friland. Krukorna har stått i kallväxthus under vintern.Plantorna blommade för första gången i höstas. De kräver en lång varm sommar för att blomma och t.o.m. zebragräs och elefantgräs blommade ju förra året.
I år kommer jag att plantera ut några exemplar. I ett varmt och soligt läge med god dränering under vintern kommer de förmodligen att klara sig bra, åtminstone här i zon I, men jag tror att de kan fungera även i kallare zoner om de inte står fuktigt om vintern. Eragrostis teff är, som redan sagts, ett helt annat gräs som inte liknar spectabilis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon