Sdde inne fr ca en vecka sen... veet att jag kanske r fr otlig meeen... ska de inte gro fortare? Lste nnstans att just kalebass mste man vara tidig med kanske stmmer fr i fjol hann det aldrig bli nt... det r fr frn frra ret, kan de vara fr gamla nu? vanliga grna kalebasser allts med den hr skojjiga formen!
Stussi
30-03-2007, 17:39
Oj! Jag som har ftt rdet att de inte behvs ss frrens tre veckor innan utplantering! Och du har lst att man mste vara tidigt ute. Jag kanske ska s mina nu ocks!
ZaraP
30-03-2007, 18:59
Jaa jag tnkte ju likadant som du men lste sen i en trdgrds- tidning att man fick vara lite tidig med kalebassen, typ nu... Vi fr avvakta och hoppas ngon svarar. Petade faktiskt i en kruka idag fr inget har hnt mina frer och det ser dtt ut... Kan de vara fr gamla? Hgst nt r p nacken, kpte i fjol eller mjligen ret innan...
sa, mlardalen zon 2
30-03-2007, 19:08
Vid en jordtemperatur p runt +20-25C brukar det ta 1-3v fr kalebassfrn att gro. Tror inte de r fr gamla, vxter som hr till Cucurbitaceae familjen brukar ha frn hller i flera r.
ca 4-5v innan utplantering r lagom att s de blir inte bra av att odlas fr lnge inomhus. Det r p hsten man br frska frlnga perioden s frukterna mognar det funkar inte att frlnga genom att odla lngre tid inne p vren d blir det bara sjukliga plantor som stannar i vxten ett tag nr man stter ut dem.
ZaraP
30-03-2007, 21:49
Ok, tack fr svar! Tur att man sparade ngra frn till d.. Hoppas jag inte lurade ngon mer att s fr tidigt nu....??