Jimbo79
Hej på er!

Jag har tänkt prova att sätta några majsplantor i landet i sommar och undrar om någon av er har provat det och i sådana fall kan komma med lite tips till en helt oinvigd. Jag har förstått att de inte går att direktså utan behöver förkultiveras. När tror ni jag kan sätta de första fröerna på groning? Jag bor mellan Norrköping och Nyköping vilket borde betyda någonstans mellan zon 2 och 3.

Tacksam för alla svar!

Mvh, Jimbo
Merlin

Du kan börja förodla i mitten på april så är dom lagom stora för utplantering efter sista frosten. Plantera majsplantorna i en klunga eller fyrkant laugh.gif för att dom ska kunna pollinera varandra (dom pollineras genom vinden och inte genom insekter).
Lady Hamilton
Tänkt just skriva ett svar jag också. Men så upptäckte jag att Merlin svarat precis som jag själv skulle svarat flirting.gif
Merlin
CITAT (Lady Hamilton @ 29-03-2007, 22:35) *
Tänkt just skriva ett svar jag också. Men så upptäckte jag att Merlin svarat precis som jag själv skulle svarat flirting.gif

giggle.gif
sqrulan
whistling.gif

Förra sommaren satte jag majs,förgrodde dom och satte dom i växthuset.

Pollinerade,fixade o donade.Det blev kolvar men dom hann inte mogna,här
i zon 7/8.Jag måste nog förgro ganska tidigt om det ska hinna bli nåt.

Nu hadde jag bara 4 st, mest för att kolla om det gick. dunno.gif
Åsa, mälardalen zon 2
I Norrköpingstrakten kan du direktså när marken har en temperatur på ca +15C. Vi direktsår majsen på fälten här på jobbet i Stockholmstrakten zon 2, runt mellansverige brukar vara gränsen för vart man kan direktså majs. Det är bara något enstaka år då det varit extremt dåligt väder på sommaren som vi inte har hunnit få mogna majskolvar. Förra året blev det massor av majs och majsplantorna blev jättehöga så man syntes inte när man gick i majsfältet.

Man kan förkultivera om man vill ca 4-6v innan utplantering (det ska vara varmt ute innan man planterar ut efter avhärdning), så inte för tidigt då får man lätt rangliga plantor som går av i blåsten.

Som tidigare sagt majs planteras i klunga ej i rad för att vindpollineringen ska bli bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon