Skulle tro att det beror på hur stora de hunnit bli innan vintern. Sköter man om dem och skolar om dem ordentligt så hinner de kanske växa till sig så att man kan plantera ut dem.
Ett exempel; jag sådde kokardblomster i år, de skulle planteras ut på sensommaren för då skulle de ha vuxit till sig tillräckligt. Mina växte som bara den, så jag planterade ut dem för ett par veckor sedan och nu har de blivit rätt buskiga redan allihop, kanske 15 - 20 cm höga.
Ibland växer också plantorna bättre när de kommit ner i jorden. Jag hade några taniga brudslöjeplantor som jag också frösått i år, jag satte ut dem och så fort de fått ner fötterna i jorden så började de växa så det knakar. Jag frösådde trädgårdsnattvioler för ett tag sedan, de är nu så stora att de snart kan sättas ut i jorden. Ibland går det fort!
Min gissning är att våra perenner hinner växa till sig i krukorna nu under sommaren, så att vi kan plantera dem på sensommaren/hösten. Då hinner de rota sig fint innan vintern. Sedan får vi väl vintertäcka ordentligt.
Så tror jag!