Halli
Jag håller just på att angripa en av våra igenväxta rabatter för att kunna anlägga ett trädgårdsland där. Det finns ogräs och mossa och perenner och buskar som jag tar bort, eller flyttar. När jag fått bort alltihop, vad ska jag då fylla på med? Kan jag fylla på med kogödsel som man köper på påse?

Dessutom ser det ut att vara ganska kompakt jord en bit ner, måste jag dränera på något sätt? Eller fylla ut med torv? Då blir det förstås lite mer jobb.... Hade hoppats att jag bara kunde ta bort allt ogräs och sedan fylla på med jord igen.... innocent.gif

Tacksam för tips!
skogstroll
känner igen problemet...

Halli
Ingen som vet??? confused.gif *Puttar upp lite*

Vill gärna komma igång snart! flirting.gif
ingrid fuxwall
När jag angriper ett igenvuxet ställe tar jag först bort det som går att flytta och sedan använder jag grep och hacka.
Antingen gräver jag bort all jorden, men oftast går jag igenom och tar bort alla rötter. Bästa tiden är nu på våren och det nuvarande projektet är fullt av kvickrotsrötter, nässelrötter och hallonbuskar.

Vad man ska fylla på för jord? Beror på hur mycket pengar man vill lägga, bäst är ju kvallitetsjord men blir det för dyrt får man ta något annat.

Nu har jag aldrig haft ditt problem "kompakt jord en bit ner" - inte som jag tänkt på i alla fall men varför inte blanda ner lite sand? med hjälp av en grep.
Fågelvägen
Hej Halli! En sån fin plats för nyplantering med muren och stentrappan som färdig bakgrund. Det kommer att bli jättevackert!
Vad du ska göra med rabatten beror väl på hurdan jorden är nu, vilka ogräs där finns och vad du tänkt odla. De flesta jordar mår väl bra av lövkompost, kogödsel (den färdigt brunna, torvblandade som man köper i säck) och grov sand (inte "sandlådesand" som är alltför finkornig). Som Ingrid F. också föreslog. Det behövs troligen inga stora mängder, så du kan säkert prova hur trädgårdslandet funkar i år. Somliga grönsaker gillar inte ens nygödslad jord! Ett gammalt tips är att odla potatis första året på nyröjd mark. Men det är knappast vad du drömmer om medan du sliter med röjandet?

Den billiga planteringsjorden som säljs överallt såhär års (5 säckar för 100 spänn) är en lätt lösning, men fungerar mest som en tillfällig tillsats. Torven försvinner snabbt utan att tillföra så mycket näring eller nyttig substans.

Kanske rabatten du röjer i aldrig haft särskilt djup jord, men tillräckligt djup för grönsaker. Det kan väl vara alven du möter? (Den känns hård och har oftast ljusare färg än matjorden.)

Ogräsen? Finns där kirskål, åkervinda eller kvickrot skulle jag gräva, rensa, kratta och kanske rentav sikta jorden för att få bort de ogräsen helt. De gömmer gärna små rotstumpar, som är svåra att upptäcka och gräva upp bland grönsaker och perenner. Åkervindans rötter påstås gå meterdjupt, så hoppas den inte finns hos dig! Små kvarglömda nässlor och hallonbuskar är ganska lätta att rensa bort också senare.
Alexander-VG-zon3
du kan kolla jorden så här
ta en bit jord och fukta det sen så rullar du det på en plan yta , går det rulla ut den jätte mycket utan att den brister så har du grov lerjord går den inte rulla alls eller brister efter bara nån liten stund så har du sandig eller stenig jord , sen efter du gjort det så gräver du ut ett hål i marken ca ett spad tag ner , sen efter du grävt ut ett hål eller en grav så ska du fylla det med vatten ända upp till mark ytan . sen bara ta tiden på hur lång tid det tar innan vattnet är veck , rinner vattnet veck snabbt har du bra dränering tar det en 30-60min innan vattnet är veck är den sämre . sen efter du vet det så är det lättare och säga vad du ska jord förbättra med
Halli
Tack!

Ska genast ut och fortsätta att gräva, och göra vattenhålstestet! Mina småkillar tycker säkert att vattenhålet är en toppenidé!!! sweatingbullets.gif
Airamya
hihi... Hos mig fylls grävda hål med vatten av sig självt på ett par minuter.... för att aldrig försvinna igen.... wacko.gif
och inte går det att dränera för då måste jag gräva under mina jätteträd med risk för deras liv, så... är det nån som vill ha lite vatten? wink.gif tongue.gif
(Troligen har jag en underjordisk vattenåder som går rakt igenom tomten. Jättekul... no.gif )
Halli
CITAT (Airamya @ 02-04-2007, 15:57) *
hihi... Hos mig fylls grävda hål med vatten av sig självt på ett par minuter.... för att aldrig försvinna igen.... wacko.gif
och inte går det att dränera för då måste jag gräva under mina jätteträd med risk för deras liv, så... är det nån som vill ha lite vatten? wink.gif tongue.gif
(Troligen har jag en underjordisk vattenåder som går rakt igenom tomten. Jättekul... no.gif )

Oj då! Hur går det med dina växter??? ohmy.gif

Jag kan trösta dig med att jag inte verkar ha någon dränering heller för mina småkillar lekte lyckliga med vattnet och geggamojan i flera timmar och hela landet blev en lervälling... giggle.gif smiley_small_hug.gif kram till dig!

När jag har grävt fram allt ogräs ur leran tänkte jag bygga trädgårdslandet på höjden istället.
Alexander-VG-zon3
då verkar det som du har grov lerjord då , då jordförbättrar du med kogödsel,planteringsjord,grus ingen sand som andra sagt innan sand förvärra det .
Halli
thanks.gif Tack för all hjälp! Ni är toppen!
signe
Ett bra sätt att få ett ogräsfritt och välgödslat grönsaksland är att täcka hela ytan med ett tjockt lager av gödsel, halm, gammalt hö (man tar vad man kan få tag på). Vill man vara på den säkra sidan kan man täcka över även med svart plast och vänta minst ett år. Är man otålig och vill börja odla direkt struntar man i plasten och sätter t.ex. squash eller potatis direkt i täckmaterialet. Men då måste man bevaka att det inte kommer upp ogräs också. Efter ett par år har du en underbar jord!
Halli
Här kommer en bild på mitt nya trädgårdsland!! Jag har satt rabarber, gräslök, rosmarin och potatis och sått lök, dill, morot och blåklint hittills. Tack för alla goda råd!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon