Full version: Flytta Nyponrosbuske
Parry
Ska flytta två buskar några meter så de bildar en tät "häck" några meter bort där de redan sitter 5 buskar, min tanke är att jag ska flyta dem så de blir 7 st med lite jämnare avstånd...

Går detta att göra, ska bara flytta dem några meter så jag tänka gräva rejält runt dem för att få med så mycket som möjligt???

Hoppas på svar / Pär
KURT
Nyponrosor är mycket tåliga, så det går nog bra. Gräv så att du får med så mycket som möjligt av rotsystemet, lägga gärna en presenning runt rotsystemet så är det lättare att få upp och man tappar inte så mycket jord. Förbered den nya planteringsplatsen, med gödslad dränerad jord, och vattna ordentligt.
Parry
CITAT (KURT @ 30-03-2007, 10:10) *
Nyponrosor är mycket tåliga, så det går nog bra. Gräv så att du får med så mycket som möjligt av rotsystemet, lägga gärna en presenning runt rotsystemet så är det lättare att få upp och man tappar inte så mycket jord. Förbered den nya planteringsplatsen, med gödslad dränerad jord, och vattna ordentligt.

tack kurt för tipset, ska prova i helgen....

Mvh Pär
Flarne
När på året kan man flytta nyponrosor?
Våra rosor är nu 3 år gamla och vi ska flytta dem en meter och sätta lite tätare.

Kan man göra det nu i oktober??
Tesa
Helst ska man flytta buskar i viloperioden dvs när de tappat alla blad så de inte torkar ut..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon