__Alex
Jag tänkte att jag skulle beskära mitt apelsin träd lite. Frågan är då, är det möjligt att sticklings föröka från grenarna jag skär bort?
Jag har tittat runt lite här och en del påstår att det ska gå om man använder hormon medel.
Men är det nån här som är kunnig och skulle kunna berätta lite mer utförligt hur jag ska göra och vilka förutsättningar som måste finnas för att det ska kunna bli rötter. eller måste jag ympa?

KURT
Frågan är om ditt apelsinträd är ympat på en svagväxande rot?
linh
CITAT (__Alex @ 30-03-2007, 09:16) *
Jag tänkte att jag skulle beskära mitt apelsin träd lite. Frågan är då, är det möjligt att sticklings föröka från grenarna jag skär bort?
Jag har tittat runt lite här och en del påstår att det ska gå om man använder hormon medel.
Men är det nån här som är kunnig och skulle kunna berätta lite mer utförligt hur jag ska göra och vilka förutsättningar som måste finnas för att det ska kunna bli rötter. eller måste jag ympa?

Jag har provat många gånger med vanligt vatten och enda gången då det gick så gjorde jag så här:
jag klippte av en gren på ca 15-20 cm och tog bort några av de nedersta bladen, kanske 3-4 stycken.
Sen stoppade jag ner dem i ett glas med vatten, ställde i en påse som jag knöt ihop, och ställde
i ett sydöst-fönster. Luftfuktigheten blev jättehög när solen lyste på och påsen blev alldeles immig.
Inga blad brev brända då all imma utgjorde något slags solskydd förmodligen.
Några sticklingar fick rötter och några inte. Skillnaden mellan denna gång och de gånger då jag inte
fick några rötter alls var den höga luftfuktigheten.

Jag har aldrig provat med rotningsmedel.
Lena i Torslanda
Sticklingförökning lyckas bäst om man sätter sticklingar i såjord, i vatten bildas inga normala rötter. Ta bort de nedersta bladen, stick ner i fuktig såjord och sätt en plastpåse över och ställ ljust.
__Alex
Jag testade med att sätta en kvist i jord med lite hormon medel på, men alla blad torkade och föll av.

Kurt: Jag vet faktiskt inte alls.. men om jag skulle ympa istället vilken sorts rot / träd ympar jag in grenen på?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon