Full version: Nu börjas det igen !
Blomstertanten
duh.gif -fear-.gif mad.gif Nu är dom på G ! Första liljebaggen för i år är siktad i Glanhammar !

nono.gif Attans liljebaggar , ni rör inte mina fritilarior och liljor !
ewa zon 3
Förra året mumsade larverna friskt på kungsängsliljorna och vita krolliljorna
i år ska jag prova myrrmedel kring liljorna devil.gif

/Ewa
malin72
ja usch och fy för dom mad.gif hoppas det inte blir samma invasion iår som förra nono.gif
men jag är rädd för att lägga myrmedel för min katter, så jag får väl springa med min skål med vatten och diskmedel igen -cry-.gif
skogstroll
usch!!! hur ser man dem... krälar de på jorden eller är de under jorden? ranting.gif
Blomstertanten
CITAT (malin72 @ 30-03-2007, 11:13) *
ja usch och fy för dom mad.gif hoppas det inte blir samma invasion iår som förra nono.gif
men jag är rädd för att lägga myrmedel för min katter, så jag får väl springa med min skål med vatten och diskmedel igen -cry-.gif

Men vatten och diskmedel ???? confused.gif
Till vad ?
Jag klämmer obarmhärtigt ihjäl varenda bagge jag får tag i med fingrarna. Larverna är ju lite äckligare så där behöver jag ha lite blad eller papper för att klara av att avlägsna dom.
Förts agångerna jag klämde liljebaggar med bara fingrarna tyckte jag det var skitäckligt, men nu har jag inga som helst problem med det.
'
http://images.google.se/images?hl=sv&q...aggar&gbv=2 Här finns massor av bilder på liljebaggar !
Cathis
Jag har redan mosat tre stycken devil.gif innan liljorna ens har kommit upp ranting.gif

Jag hittade mina i jorden runtomkring och en på en pinne. Jag vet inte heller om jag
vågar lägga myrr, tänkte det först men jag har en hund som springer fritt omkring i
trädgården. Är det någon som vet hur känsliga andra djur är för myrr?

Jag tycker fortfarande det är lite äckligt och klämma ihjäl dom, jag lägger dom på
altantrappan och stampar giggle.gif
Eva 33c
Du kan läsa lite om hälsoriskerna på tillverkarens hemsida Bayer Garden
Det är kanske ingen livsfara precis för katter och hundar, men om man tillhör dem som inte använder Round-up och liknande i onödan bör man nog tänka likadant här.
Risken finns att hobbyodlare kommer att bli stora spridare (enligt principen "många bäckar små") av Myrr och det gift som ingår i den produkten. (Fast det står att det bara får användas mot myror, undrar varför?)

Det kan inte hjälpas, men ju fler liljor man har desto fler liljebaggar får man förstås. Den som vill ha fjärilar i trädgården odlar växter som fjärilar gillar, och "vill" man ha liljebaggar så....

Fast det är förstås upp till var och en vad man väljer, medlet är ju inte förbjudet och jag har inga synpunkter på hur andra väljer. För min egen del får de nog bli "tummen och pekfingret" i fortsättningen också. smile.gif
Blomstertanten
Myrr är inte speciellt billigt och inte är jag helt övertygad om att det hjälper.
Har i o för sej aldrig provat heller.
Men tummen och pekfingret är helt gratis ! tongue.gif

Sylvia
Hue skulle Myrr på marken hjälpa mot liljebaggar som ju kalasar uppe på bladen? De devil.gif har ju dessutom vingar!! Är det meningen att när de ramlar ner när man rör liljan så de får på sig Myrr då o kolar vippen??
Lisbeth zon2
Vi har inte lika mycket varje år, bra om man börjar klämma pådem i tid.
viktoria52
Jag har på senare år blivit mycket förtjust liljor men inte lika förtjiust i liljebaggarna! Vackra men glupska! I fjol så stod stammarna nästan bara när sommaren kom, för jag var naiv och trodde att det kunde väl inte bli så farligt. Jo jo!

Så i år är jag på "hugget". Ligger varannan dag och kollar mina liljor samt kejsarkronor, som de också gillar, och plockar med pincett och lägger i en burk med såpvatten. Då drunkar de små odjuren. Har redan plockat massor! Men varifrån kommer alla så här tidigt på våren? Hur övervintrar de? Hur de sen förökar sig kan vem som helst se för deras favoritsysselsättning är sex! Fördelen är att man plockar dom två och två. Men i juni måste jag åka bort i 2 veckor. Då måste jag nog ta till något kemiskt medel. Vad finns det för "pys" att köpa? Har någon något bra tips att ge och måste man spraya på baggarna direkt eller kan man "förgifta bladen"?
mamamaggan
Tillhör dem som använder både fingrarna och myrmedel eftersom jag har mina liljor vid sommarstugan och där är jag ju inte varje dag. Myrmedlet , som inte heter Myrr , är faktiskt effektivt och jag har inte sett att det skulle ge någon negativ effekt på katter iaf. Jag strör medlet över liljorna så det hamnar både på dem och på marken runt dem.
grynet
Jag har dagliljor och Kejsarkronor,men aldrig sett en enda liljebagge yahoo.gif men, får väl ha lite koll i rabatterna i år,för det verkar som många av er har dom devil.gif nu har jag sett bilder på dom,så jag vet vad jag ska leta efter..
Malvia

Nån sa att de övervintrar vid rötterna.

Har ännu inte sett några, liljorna har ju inte heller kommit upp än, men har för säkerhets skull pudrat ytan med myrr.

Förra året försvann mina kungsängsliljor i ett nafs.
MrsMP
CITAT (Blomstertanten @ 30-03-2007, 11:27) *
Men vatten och diskmedel ???? confused.gif
Till vad ?
Jag klämmer obarmhärtigt ihjäl varenda bagge jag får tag i med fingrarna. Larverna är ju lite äckligare så där behöver jag ha lite blad eller papper för att klara av att avlägsna dom.
Förts agångerna jag klämde liljebaggar med bara fingrarna tyckte jag det var skitäckligt, men nu har jag inga som helst problem med det.
'
http://images.google.se/images?hl=sv&q...aggar&gbv=2 Här finns massor av bilder på liljebaggar !

Klämma ihjäl dom med fingrarna.... sick.gif
Jisses..jag skulle aldrig klara av det...jag ryser av bara tanken...det blir nog till att plocka med pincett istället... yes.gif
Agneta z5-6
Tro det eller inte Myrr hjälper faktiskt
Gossen Ruda
Effektivare än Myrr skall Baythion vara. Det tål nämligen vatten. Principen är att pudra på marken runt liljorna eftersom baggarna kryper ner där till natten. Använd det aldrig dikekt på blommorna eftersom det även funkar mot andra insekter.
Malvia
Myrr står emot vatten ganska bra.

har myror som boar i mina slipers

Öste på ett lager med myrr på dom, sen skulle jag göra rent slipersen för jag brukar olja in dem varje år.

Varmt vatten, diskmedel och diskborste, gnuggade som bara den och spola med högtrycksslang, men ändå så finns en hel del vita fläckar kvar av myrret.
Gossen Ruda
CITAT (Malvia @ 19-04-2007, 15:10) *
Myrr står emot vatten ganska bra.

har myror som boar i mina slipers

Öste på ett lager med myrr på dom, sen skulle jag göra rent slipersen för jag brukar olja in dem varje år.

Varmt vatten, diskmedel och diskborste, gnuggade som bara den och spola med högtrycksslang, men ändå så finns en hel del vita fläckar kvar av myrret.

Det är nog inte Myrret som är kvar utan det har påverkat ytan. Om Baythion står det på etiketten att det kan ge matta fläckar på lackerade ytor.
Annie-72
KAn inte nån av er vara snäll och bifoga en bild så man vet vad man ska leta efter..//Annie
Gossen Ruda
Bild från Odla.

Malvia
Se svar nr 5 i denna tråd, finns länk till bilder

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:0MCP41...illaria_mel.jpg
Annie-72
Ja tack för bilden, jag han bara kolla lite i en annan tråd så fanns det massor med bilder.. Hur som , varmt tack//Annie
viktoria52
hej Annie!

Jag är ny på forumet så jag fick inte detta med "att citera" att fungera men om du går till tråden "Flyger liljebaggarna" under Skadedjur och Henriks inlägg ( nr 4 ) så har han underbara bilder på de hemska små odjuren.
Man kan inte missa. De är fantastiskt vackra!

MVH
Viktoria-52 i Skåne
Snöflinga
Är det sant att dom skriker när man klämmer ihjäl dem fear.gif
Wilmer
Jag trode det var ett skämt när jag läste förra året att de lät när man klämmer ihjäl dem. Men så häromdagen när jag fick tag på en rackare så lät det... Om det var en hysteriskt framkallad hörsel hallucination eller verkligt vet jag inte... Men jag kommer inte trampaihjäl flera baggar!! crying.gif Har inte gjort det innan och kommer defenitivt inte klara det nu.. Liljorna blommar ändå som tur är!

// Wilma
Miss_Berggren
Hej!

Det är faktiskt sant att liljebaggarna låter! Om man håller den i handen och skakar lite så låter de. Har dock aldrig hört dem "skrika" när jag klämt ihjäl någon.
Lemonne

Jag fick alla mina liljeknoppar avbitna förra året - var det liljebaggarna som var i farten? Fick inte en enda blomma!
Malvia

Mina kungsängsliljor försvann över en dag. angry.gif

Jag puttar ned dem i ett glas starkt medel, så de dör direkt.
stennie
Jag dödade 2 i lördags, på mina kungsängsliljor mad.gif
Blomstertanten
CITAT (stennie @ 23-04-2007, 13:45) *
Jag dödade 2 i lördags, på mina kungsängsliljor mad.gif

Oj,bara två ??? giggle.gif

Har ständigt ögonen på alla rabatter så fort jag går utanför dörren ! Har tappat räkningen för längesedan på hur många jag klämt ihjäl ! Är nog uppe i ett hundratal minst, eftersom jag får rycka ut när granntanterna ser liljebaggar i sina rabatter. tongue.gif
Kan berätta att alla inte suttit bland liljor och fritilarior heller ! wacko.gif Men en dag höll jag på att klämma ihjäl 2 nyckelpigor i hastigheten , men hann hejda mej i tid när jag såg prickarna. Nyckelpigorna har bosatt sej i en av kejsarkronorna verkar det som , för efter mer än en veckas tid så hålls de fortfarande i samma kejsarkrona.
ewa zon 3
Lite rapport om liljebaggseländet hos mig ranting.gif
Strödde ut sånt där "myrrmedel" el vad det nu heter och hittills verkar det ha fungerat för Kungsängsliljorna och Krolliljorna
men för Madonnaliljan har det inte hjälpt ett dugg. Där har klämt ihjäl mååånga dagligen och idag såg jag även röda små ägg på undersidan av några av bladen. Och bladen ser verkligen malätna ute. Hoppas de klarar sig.
Så nu vet jag inte om medlet jag strött ut egentligen har hjälp eller om bagguschlingarna helt enkelt tycker Madonnaliljan (nyplanterade förra hösten) är så mycket mumsigare att de struntar i de andra dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon