Full version: Odla champinjoner
Virgo
Hejsan,

Såg imorse ett tv-program (matlagningsprog) där de visade hur man kunde enkelt odla champinjoner. (kollade allmanackan för säkerhes skull. Det var inte 1:a April)
Nu när balkonglådorna är tömda o ligger snyggt travade i garaget eller vedbon, så är det bara att fram dessa.
Fyll dem med torv. Se till att torven är fuktig. Köp champinjoner.

Dela dom i kvartar och tryck ner dom lite lätt i torven. Lägg en handduk över och ställ mörkt och se till att det är fuktigt hela tiden.

Att det ska vara mörkt begriper jag inte, då svampar saknar klorophyll.

Tyvärr så missade jag början och vet inte om man blandade i nån brunnen hästdynga.

Men det är bara att testa.
Förr kunde man ju köpa dessa svampodlingslådor.
Ina
Mystifikt värre! Skall svampisarna hinna spora av sig och växa på tre veckor... Kanske det är bäst att köpa lite "övermogna" champinjoner? huh.gif
Virgo
hej,

Tycker själv det är lite lustigt, programmet är från Österrike och dom vete faan om de kan annar än joddla tongue.gif

Ska testa det i alla fall.
Louise i Göteborg
Du kanske skall jodla lite för dom så dom fattar att det är allvar ohmy.gif

Ser fram mot raport om tre veckor tongue.gif
ulf
Jag har provat med att lägga svamprens, inte bara champinjoner, i mina rabatter, men det har aldrig blivit något. Det verkar skumt om det skulle lyckas. Jag ser fram emot rapport från odlingförsök. rolleyes.gif
Ina
Nu är jag så nyfiken att jag snart spricker! Dessutom är jag galen i champinjoner! JAG TESTAR ! Det kan ju inte hända nåt' värre än att det inte blir några svampar.... jo, förresten... att ni garvar åt mig för att jag gick på den enkla... biggrin.gif biggrin.gif
Cilla
Helt klart värt ett försök.

Jag odlade champinjoner i låda förut, en färdigköpt låda med mycel. Det var ett helt schema för vattningen minns jag. Skulle vara mycket i början och lite sedan, eller om det var tvärtom.

Mycket stora svampar blev det iallafall.

Cilla
KURT
Det kommer säkert fungera så tillvida att det kommer att växa svamp. Men frågan är ju om det blir mögel eller champinjoner?
Ina
Kanske skall putta i en bit ost samtidigt... biggrin.gif biggrin.gif
Kerstin
För 25 år sedan provade jag en odlingssats med champinjoner och det gick utmärkt. Vad jag minns skulle de stå mörkt och hållas lagom fuktiga. Nu i höst hittade jag flera champinjoner i stugföreningens gemensamma hög med kogödsel och dessutom rikligt med mycel. Naturligtvis kunde jag inte missa ett sådant tillfälle utan grävde ner några gödselkokor med vita trådar i kanten av gräsmattan.

Om jag åt upp de färdiga svamparna? Nej trots allt inte! Men jag planterade en överst i min svampplantage och gladde mig åt att bli självförsörjande i fortsättningen...

Kerstin
ulf
Jag vet inte vart mitt förra svar tog vägen. ohmy.gif Jag har också försökt att odla champinjoner i en köpt odlingslåda av frigolit, men det närmsta jag kom till champinjoner var att det luktade svamp om lådan, men några champinjoner blev det aldrig. sad.gif Lådan hävde jag sedermera ut i en som jag tyckte lämplig rabatt, men det kom inte några champinjoner där heller. huh.gif Det växer däremot vilda champinjoner i gräsmattan på andra ställen i min trädgård, men dessvärre inte i år för det har antagligen varit alldeles för torrt. rolleyes.gif Ulf
abborrmaster
hmmm, jag läste i ett gammalt bamsenummer om köttbullsplantor. tongue.gif
Skämt å sido (eller nja ta bort å sido) så kan man ju syssla med räkodlingar om man vill det.

simon flippar ur... ska pröva allt... :/
Ingrid på Västkusten
Förresten www.fututrefoods.com för toarullessvamp :-)

Fasiken vad sugen jag vart då!!!!!
abborrmaster
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-01-2003, 14:22)
Förresten www.fututrefoods.com för toarullessvamp :-)

Fasiken vad sugen jag vart då!!!!!

automatisk gödsling.... eller?

/Simon laugh.gif
Ingrid på Västkusten
hhhh vad? Nä man odlar champinjackerna direkt på toarullen hehehe

Hälsar ingrid som alltid slänger sina!
abborrmaster
jag brukar oxå slänga använt toalettpapper men man vet ju aldrig... tongue.gif

/Simon
Ina
Det där var lite kryptiskt Ingrid! Är det toarullarna eller svampingjonerna du slänger? laugh.gif laugh.gif laugh.gif

ÄÄÄÄÄ! Skämt åt sido..... Min svampodling har inte gett något resultat, varken i form av mögel eller champinjoner.. sad.gif Jag sparar den ett tag till, det kanske är för kallt för att det skall bli några fruktkroppar.
Virgo
Det där tv programmet jag såg där dom tipsade hur man skulle göra lyckades jag missa uppföljningen på.
Det skulle ju dröja 3 veckor innan svamparna skulle "poppa" upp.

Jag får nog skicka ett mail dit o höra efter hur det lyckades för dom.
abborrmaster
ni måste väl ändå vänta tills det blir lite varmare?

/Simon
Emser
Virgo - du har rätt österrikare kan inget annat än att joddla (kanske att odla skrurna svampar, då!??!)?!!

Ulf - att det inte funkar jag kan förstå, (nu kommer biologen i mig fram, så akta er - det smittar!!!! biggrin.gif) eftersom de allra flesta svampar lever i symbios med ett visst sorts träd eller buske (blodriska med gran, Trattkantarell med tall osv.) och slänger man fel sort på fel ställe så blir det inget. Jag tog och "sådde" trattar(rot rens) i en kruka med en lite tall i och ställde den skuggit och de tog sig...jag fick 3 trattar i en kruka. Mmm..stekat svamp på limpmacka med varmchoklad till... wub.gif -OJojoj... Iof. så lever ju inte champinjonen i symbios med någonting eftersom den tar all sin näring ifrån jorden, har varit ner och tittat i en gruva i närheten av Avesta där man odlar champinjoner i såpallar...men det är viktigt att de står kolmörkt och svalt (+6-8 grader), då kanske det kan lyckas!??

*viktigpetter-varning idag* biggrin.gif
Virgo
Hej,

Det kvittar om det är mörkt eller inte, svampar kör inte med photosyntes och har inget klorofyll, därför behövs inget ljus.
Odlingar i bergsrum blir därför billigt då inget ljus behövs och fuktighet är nästan given där.

Detta lärde jag mig från ett TV program. (Inte från Österrike).
Har fortfarande inte fått svar ifrån dom.

Förresten så är en knäckemacka med nystekta kantareller med lök och persilja mycket godare! rolleyes.gif
*Felix matte*
Soppa på Chiitakesvamp odlad i Kirunagruvan är oslagbart. Godare finns inte. Har ni smakat den?
Agar
Emser: Mychorizza kallas det..och det gäller inte champinjoner.
Tvivlar stark på att du fått upp trattisar i en kruka, men inget är omöjligt.
Mychorizza betyder att en viss art behöver en viss sorts levande trädrötter för att producera frukter.
Svampar behöver inte mycket ljus för att producera frukter..eller en gnutta behövs för att sätta igång själva bildandet av hypae-knutar..men en minut om ens det behövs.
Se till att skaffa lite mycel och ympa in det i pastoriserad dynga/halm/kompost substrat ist. så kommer ni få fina frukter att njuta utav.

MVH
//Agar.
Emser
Virgo - Ohhh.... ska kasta ord nu eller nöjer vi oss med svampar? laugh.gif
Iof. så har jag inte provat att äta svamp på knäckemacka...låter lite mysko om jag ska vara ärlig!?! wink.gif Men man ska inte vara trångsynt, eller?

Felix_Matte - nope, kan jag få receptet? wub.gif

Agar - För att svara på det du har skrivit utan att låta som en snorvalp - så jo, det visst jag (Symbios = Mychorizza). Hur får man tag på mycel då? Eller iof. tala inte om det för mig - jag har inte mer plats för mina expriment i min lägenhet...trampar redan runt krukor med blommor i.... sad.gif

Just nu så sitter jag och skissar planer på hur jag ska forma min balkong till våren/sommaren...är det någon som kan tips om en bra balkonglåde-blomma?
*Felix matte*
CITAT (Emser @ 10-01-2003, 18:19)
Felix_Matte - nope, kan jag få receptet? wub.gif

Tyvärr har jag inte receptet kvar.
Köper torkad Chiitake och på burken står recept.
Lovar att återkomma om jag får tag på svampen
i nästa vecka.
Virgo
hej

@ Emser,

CITAT
Iof. så har jag inte provat att äta svamp på knäckemacka...låter lite mysko om jag ska vara ärlig!?!

Prova
Varma kantareller på knäcke är en klassiker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon