Full version: Hjälmböna
Eva St
Mina Hjälmbönor kommer som skjutna ur en kanon och rötterna börjar krypa ur krukorna alltså hög tid att plantera om undrar om det är bäst att sätta fler i samma kruka eller en och en och behöver de toppas något
Åsa, mälardalen zon 2
Varje planta blir stor, så det är fullt tillräckligt med en planta per kruka. Det går bra att toppa dem.
Eva St
thanks.gif för snabbt svar Åsa
Sätter dem ju i vanliga små krukor nu till en början då - men behöver var och en riktigt stora krukor senare och hur mycket ska jag toppa dem och en fråga till går det att sätta toppsticklingen också tror du
Åsa, mälardalen zon 2
Det var några år sedan jag odlade hjälmböna jag har för mig jag hade 2plantor i denna 20 liters hink (17 liter jord + 3liters vattenreservoar) se bilden, jag toppade mina några gånger under uppdrivningen när de trasslade in sig i varann. Exakt hur mycket tror jag inte man kan säga att jag toppade men man får ju inte klippa bort allt det kan räcka med att nypa bort toppen ifall det är lite mindre plantor. Jag testade inte rota det jag tog bort jag hade för många plantor och ville inte ha fler.

Eva St
w00t.gif ÅHHH Du milde vilka praktexemplar nu förstår jag bättre vad det är jag håller på att dra upp laugh.gif och hur det kommer att utvecklas fick du några blommor och bönor på dem? Förmodar att de kräver rejält med både gödning och vatten för att kunna utvecklas på detta sätt
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr fick jag aldrig några blommor, jag kanske var för generös med nässelvattnet men det blev ju en fin grönska.
Ophelia
Jag hade hjälmböna "Ruby Moon" sommaren-06. Ja....de växer, växer och växer och växer lite till. De blommande vackert någonstans i djungeln (hade även Ipomoea).
Eva St
Det är just Roby Moon jag också har
Men då kanske det inte blir så mycket blommor att glädjas åt om inte Åsa fått några och du Ophelia knappt hittade dem i djungeln.
Hade dessutom funderingar på att ge mina föräldrar av den att ha i en spalje de har på sin balkong men den kanske tar över hela deras balkong då
Ophelia
Jag tycker visst du ska ha dem. Du kan ju se till att inte göra som jag genom att inte har så många klättrande så allting göms. Jag tycker blommorna var fina (har en blomma i mitt album). Sedan är bladen fina med röda bladnerver smile.gif
Eva St
Håller med dig. Var inne och kollade i ditt album och Ruby Moon såg ju superläcker ut. Någon som vet när den blommar
Katti med torpet
Mina RubyMoon blommade i växthuset redan i maj förra våren. Tyvärr blev de överhettade pga bristande skuggning och tynade bort innan jag hann plantera ut dem men blommorna var urläckra!
Kom blommor i varenda bladfäste och fröskidan var också fin (mörkt vinröd), misstänker dock att man skall nypa bort dem för att de skall fortsätta blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon