Jillian
30-03-2007, 11:23
Jag ska åka bort under påsk, är borta från onsdag kväll till tisdag morgon.
Jag har en del små plantor av ruccola, timjan, koriander och oregano. Kommer de klara sig även om jag inte vattnar?
Var skall jag ställa dem, är tex. badrummet bättre, eftersom det är lite fuktigt där? Borta från solen antar jag?
Ställ dem svalt och ljust om du kan. Kan du t.ex. stänga av värmen i något rum så att det blir svalare? Om du är riktigt orolig kan du skaffa en kapillärmatta. Den lägger man på t.ex. diskbänken så att man fyller ena diskhon med vatten och doppar ner kanten av mattan i hon. Sen ställer man krukorna på mattan (utan fat emellan), så suger dom upp vatten från mattan, som i sin tur suger upp vatten från diskhon.
Jillian
01-04-2007, 16:01
Nu kanske en granne skall komma och vattna, då kan jag ställa ut dem i köket. De skall inte stå i direkt solljus eller?
Jag är ju som sagt borta från onsdag kväll till tisdag morgon, visst borde det räcka att han kommer en gång, tex. på lördagen?
Frågan är också om jag borde plantera om några av dem eller vänta tills jag kommer hem. De har fyra karaktärsblad och två till som är på väg...
Dom verkar ju ganska små. Är det många plantor annars kanske din granne kan ta in dom till sig och ha full koll.
/Åsa
Jillian
02-04-2007, 17:22
Ja, det är ganska många plantor så det går inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.