Full version: björnbär
petra från umeå
Har köpt taggfria björnbär från hortogreens som skall klara sig upp till zon fyra. Någon som bor lite längre norrut som har erfarenhet av odling av björnbär? hur vill de ha det, hur stora blir de? Tar tacksamt emot alla råd och tips.

Älskar björnbär och hoppas att de på något sätt ska kunna överleva även i zon fem med lite knep och trix. Kan man spaljera björnbär och hur gör jag i isånafall? Kan de krukodlas och tas in under vintern? Ger en planta några bär att tala om eller måste man ha många?

Tack för alla råd!
Petra från Umeå
KURT
Många spaljerar dem och på hösten lägger de ner grenarna på marken (då KRÄVS det att de är taggfria!) och täcker dem med tjockt lager med löv. Sedan kan man hänga upp dem igen på våren.
Ti bee
Det kommer att dyka upp många småplantor allteftersom - jag bor granne med en som har tre buskar taggiga och en annan som har två taggfria. Bli inte förvånad om de nya små plantorna har taggar! Hela tomten (som var övervuxen när vi tog över i mars) var fullständigt täckt av taggiga buskar från båda sorterna.
Enligt grannarna så ger de taggiga mer bär, men de buskarna är jobbiga att hålla efter, väldigt dominanta och rysligt taggiga. Så en taggfri verkar som en bra idé.
Grannarna har sina spaljerade, de taggiga har stora träställ, de taggfria kräver inte lika kraftiga stöttor utan växer likt rosor upp längs en spalje.
Ja, det var det lilla jag visste! Håller på och lär mig själv eftersom jag nu har en 10 - 15 stora buskar att ta hand om, men vi skall reducera dem till 3-4.
Lycka till!! smile.gif
mynta
De taggiga har oxå sötare & mer aromrika bär... smile.gif wub.gif
VUB
hur stora blir björnbärsbuskar???/Ullagumman
Ti bee
Hej Ullagumman! Bara måste svara.
Hur stora? Exakt hur stora som helst, finns nästan ingen begränsning! smile.gif blink.gif
När vi tog över en trädgård som varit mer eller mindre övergiven länge så gick det inte att komma in i trädgården för alla björnbärsbuskar. Grenarna låg och hängde kors och tvärs överallt, flera meter långa (5-6 meter utan överdrift). Buskarna hade uppstått från fåglarnas bärkalas från grannens buskar, de är gamla buskar, flera generationer. Två sorters björnbärsbuskar fanns där, de som växte yvigast kom från björnbärsbuskar med taggar, de som kom från taggfria sorter var mindre, kanske strax under metern bara.
Tänk, jag trodde jag hade ett hav av gammeldags rosor rolleyes.gif , de var väldigt lika rosenbuskar utan blad! Samma släkte tydligen.
Så svaret lyder: hur stora som helst. tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Lite längre norrut ifall man odlar sorter som nästan inte är härdiga så begränsas storlek + spridning åtminstone verkar det vara så med de taggfria varianterna. Min taggfria Douglas (härdig till zon 2) har inte spridit sig det minsta det har varken dykt upp taggiga eller taggfria skott. Douglasen har dock nyligen fått gå till sin död när jag grävde upp den, det var de förra ägarna som planterade den och den satte lite frukt de första åren vi flyttade in, men de senaste 3 åren har den frusit ner helt och en björnbärsbuske som inte sätter frukt har jag inte plats med.

Såg att det var Thornless evergreen som Hortogreen har, den hade jag vid förra huset och den frös aldrig ner i zon 2 och den satte ganska mycket bär däremot så dök det upp en del taggiga skott runt plantan som man måste plocka bort så fort man upptäckte dem. Annars tyckte jag inte att det var några problem med den, jag täckte den aldrig på vintern men det kanske man måste göra i zon 4.
petra från umeå
TACK SNÄLLA FÖR ALLA RÅD.

JAG SKA SPALJERA DEN I SKYDDAT SÖDERLÄGE OCH TÄCKA VÄL UNDER VINTERN OCH HOPPAS PÅ DET BÄSTA!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon