Full version: Söderfönster
karjo
Ja, precis... Vad har ni för växter i era söderfönster? Så här års och hela sommaren blir det ju så himla varmt där och jag vill inte ha nerdraget hela tiden. Det som står där överlever men det är inte vackert... shy.gif Det som stått där är en aloe, ett par hoyor, ett par "phallisar" bla. Phallisarna fick flytta nu till ett österfönster ist. smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag har inga växter i fönsterna när det är varmt ute , allt åker ut

men kaktusar klara väl sig där
Pia L
Flera av mina Phalaenopsisar har fått stryka med för att jag för sent insåg att det var bättre att gömma dom BAKOM Hibiskusarna som mår jättebra i solgasset, dom är bara lite törstigare än vanligt.
kristerh
jag har mina orkideér där, fast jag har oftast markiserna ute, men jag glömmer ibland men de verkar inte bry sig, och inte blir de brända heller.
Christer i Falköping
Jag sådde fröer från en guava jag köpte en gång och de plantorna stod i mitt söderfönster året runt. Ingen skuggning överhuvudtaget. Dessutom blommade de och gav frukt varje år, så testa något sådant. Det blir en fin liten buske, efter beskärning, med en vacker bark.
Christer.
Fredrik E
Vi har precis flyttat och blivit med söderfönster för första gången på tio år. sweatingbullets.gif Hittills är det bara en hibiskus som fått sin plats där.
Almdalen
Pelargoner trivs utmärkt i söderfönster, det krävs ju lite extra vattning!!
zaaritha
Olika suckulenter o kaktusar.
Limeblossom
Jag har en hoya, en doftranka och sk jul/påsk kaktusar. Alla blommar och trivs i hettan.
Helen i Skåne
Hoyor och svärmorstunga, de senare trivs jättebra och växer så det nästan är groteskt, har jättestora krukor nu. De har tom blommat och det har jag aldrig sett förut!
renate
Nu har jag alla pelargonior där,några Hoyor och en doftranka.Pellisarna åker ut på altanen,även där söderläge,en hoya får står kvar i fönstret för doftens skull,den trivs där.Allt annat åker ut på sommarviste i trädgården eller altanen.I matrummet har jag mina Saint paula,altantaket ger skugga mot den skarpaste solen.
Felicia
Jag har pelargonior, trillingblomma, hibiskus och murgröna i mitt söderfönster som är i köket. Dom brukar trivas bra där.
Har även saint paula där fram till sommaren, då flyttar jag dom till annat fönster för annars blir dom inte så fina.
ingrid fuxwall
I mina söderfönster trängs chili med alla fröodlingarna, de som behöver sol.

ingrid
Mia, zon 3
Passionsblommor går bra året om, och hibiskusar (som någon redan hade skrivit). Sådana vattensörplare mår bra av riktigt stora krukor, sedan tar de inte stryk av solen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon