Full version: Änglatrumpeter...
karjo
Så här ser ett par av mina ut. Jag skulle vilja klippa ner dem så att det inte blir så mycket hög kal stam under dem. Men blir blomningen fördröjd då? Det ska ju ha bildats ett "Y", en förgrening alltså för att de ska blomma har jag lärt mig. Räknas de förgreningarna som är eller gäller det de som blir på de nya skotten? Förstår ni hur jag menar? Hur hade ni gjort? Klippt eller låtit vara? Kan tillägga att de får stå ute. rolleyes.gif smile.gif

[attachment=881:änglatrumpeter.jpg]

Förlåt att bilden kommer på snedden, men jag lyckas inte vända på den nu, har fått hjärnsläpp... whistling.gif
Hum
Enligt min förståelse ska den gamla förgreningen räcka om det finns en sån, men det verkar inte finnas på dina. Du kan ju ta chansen att klippa men troligtvis vill trumpeten ändå växa upp sig till en vis höjd innan den förgrenar sig. Så vitt jag förstår skulle man kunna göra en förgrenad trumpet lägre genom att rota om den förgrenade biten som stickling. På min trumpet vissnade Y:et under vintern (den hade inte hunnit bli vedaktig) så jag klippte ner en bit, och den gjorde faktiskt snabbt ett nytt Y lite lägre än det ursprungliga. Gå och säg. Mystiska växter med egen vilja är min åsikt wink.gif

-jb-
Tjoppa
Egentligen behöver man ju inte klippa änglatrumpeter alls, så jag hade avvaktat för att se om det kommer ut lite fler blad på stammen först, annars kommer blomningen att bli fördröjd.
Sen vill jag bara passa på att påminna att ge dem mycket näring. På sommaren ger jag mina dubbel dos med näring varje dag.
yla
va bra du svarat här då ska jag ta o plantera om min änglar nu o inte klippa i dom o så ska dom få näring
karjo
Det är gott om ögon på stammarna och de flesta har små knoppar... Ger det bättre odds för blomning om jag nu skulle klippa dem?
kerstin z5-6
Nja .. det är de V som stammarna gör efter en viss höjd som är det viktigaste , efter dessa V greningar kommer blommorna flirting.gif
Ardisia
Jag hade nog klippt av de nya skotten och satt dem i vatten för att få rötter och börjat om på nytt. Plantera dem i jord sedan och klipp inte av dem, de grenar sig självmant och efter det kommer blommningen. Jag undrar varför du har stammar som är påbörjade flera gånger, de blir ganska rangliga när de blir större. Änglatrumpeter är ett riktigt ogräs, de växer så det knakar så du får säkert blommor redan i år.
Blomstersmurfen
Jag har ett antal olika sorters änglar och de verkar ha olika egenskaper. Vissa av dem blir ganska höga innan de förgrenar sig. Ändå blir de fina i formen när de är stora. Jag skulle inte klippa alls i dina, bara gödsla och vänta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon