Kära vänner!
Jag står på kö för att få en odlingslott och funderar som värst på hur jag ska lägga upp det första året.

(Om jag nu får en.) Min ambition med lotten är att skapa en köksträdgård inspirerad av franska intensivodlingsmetoder.
De två första av förmodligen ett ganska stort antal frågor handlar om förhållningssättet till det som redan finns. Skulle det handla om att ta över en trädgård eller en kolonilott med stuga skulle jag ha svårt att göra några större ingrepp den första säsongen

med tanke på att tidigare ägares ambitioner och drömmar ofta lämnat spår som hör hemma i miljön på ett alldeles speciellt sätt. Men en eftersatt odlingslott...? Jag har gått runt i koloniområdet ett par veckor nu och försökt lista ut vilken eller vilka lotter som skulle kunna tänkas bli lediga och kan konstatera att det ofta är ett plottrigt virrvarr

där man försökt klämma in alla delar i en större trädgård, fast i miniformat. Följdaktligen är det få som motsvarar den inre bild jag skapat av min lilla köksträdgård. Å andra sidan vet jag ju att under ytan finns där ett stort antal växter som kan vara till stor glädje för andra.
Så till mina frågor:
1. Tycker du att det är okej

att helt enkelt gräva upp allt och börja om från början, eller är det kvalificerat vansinne

även när det handlar om en odlingslott?
2. De buskar, perenner, lökar och knölar som finns där - Tror du att det finns ett intresse för dem hos andra som är så stort att man är beredd att betala pengar för dem?
Tyck till och hjälp mig att fatta ett bra beslut