Fredrik E
Kära vänner!

Jag står på kö för att få en odlingslott och funderar som värst på hur jag ska lägga upp det första året. g.gif (Om jag nu får en.) Min ambition med lotten är att skapa en köksträdgård inspirerad av franska intensivodlingsmetoder.

De två första av förmodligen ett ganska stort antal frågor handlar om förhållningssättet till det som redan finns. Skulle det handla om att ta över en trädgård eller en kolonilott med stuga skulle jag ha svårt att göra några större ingrepp den första säsongen nono.gif med tanke på att tidigare ägares ambitioner och drömmar ofta lämnat spår som hör hemma i miljön på ett alldeles speciellt sätt. Men en eftersatt odlingslott...? Jag har gått runt i koloniområdet ett par veckor nu och försökt lista ut vilken eller vilka lotter som skulle kunna tänkas bli lediga och kan konstatera att det ofta är ett plottrigt virrvarr crazy.gif där man försökt klämma in alla delar i en större trädgård, fast i miniformat. Följdaktligen är det få som motsvarar den inre bild jag skapat av min lilla köksträdgård. Å andra sidan vet jag ju att under ytan finns där ett stort antal växter som kan vara till stor glädje för andra. blomma.gif

Så till mina frågor:

1. Tycker du att det är okej 000.gif att helt enkelt gräva upp allt och börja om från början, eller är det kvalificerat vansinne rtfm.gif även när det handlar om en odlingslott?

2. De buskar, perenner, lökar och knölar som finns där - Tror du att det finns ett intresse för dem hos andra som är så stort att man är beredd att betala pengar för dem? wub.gif

Tyck till och hjälp mig att fatta ett bra beslut yahoo.gif
Kajsa i Arvika
Hej Fredrik! shy.gif

Jag har precis "blivit med" kolonilott och för mig känns det som rena julafton att gå och vänta på att få se vad det är som kommer upp.. Min lott var i bruk tills i fjol så det finns både perenner, vinbärsbuskar och t o m ett litet jordgubbs land! wub.gif

Jag har inte planerat något särskilt eftersom det här blev ett något hastigt beslut och visst har jag en hel del växter som jag ska ta med mig dit, men jag skulle aldrig gräva upp allt nu innan man ser vad det är som finns där.. nono.gif vet vet.. det kanske är jättefina saker?

Ja, tror säkert att det finns människor som är villiga att betala både för perenner och lökar, se bara till att ta ordentligt reda på vad det är du säljer först..

Hoppas du får din lott snart och att det blir precis så fint och bra som du drömmer om!! Lycka till och välkommen till Odla! blomma.gif
Lillja
Hej.
När jag tog över min odlingslott fanns det bara
rabarber där, hade inte odlats på några år.
han som hade den före mig orkade inte fortsätta,
så jag tror att de blir glada att de kommer nya
odlare som har nya ideer. lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon