Vesna
Hej,

Lite längre ner på gatan har vi ett skogsparti där den lokala bonden låter oss villaägare slänga trädgårdsavfall. Nu var min make där för att slänga lite ifrån trädgården och stötte på denna växt. Den är ju JÄTTEFIN, antagligen någon som har rensat i trädgården och slängt denna skönhet. Är det någon som vet vad det är? Skötselråd, hur vill den stå etc?

Gåsis
Jag tror det är en tibast. Växer vilt. Men den är giftig som rackarn och man ska nog inte handskas med den utan handskar. Min ena hand svällde upp jättemycket efter jag flyttat en tibast.

/Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det ser ut som Tibast, fridlyst i vissa län (enligt virtuella floran dessa län: D, R, S, T)

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/thymelaea/daphn/daphmez.html
Vesna
Är den så giftig att man inte bör ha den i trädgården med barn på 2, 4 och 6 år? Jag har ju andra "giftiga" växter som vingad benved, linguster änglatrumpet etc? Är den giftigare ändå? Kanske ska gå tillbaka med den? Blir den tätare och buskigare eller är den så "tunn"?

// Vesna
Susanne i Linköping
Tibast får röda bär som kan vara lockande, men man kan ju ta bort fruktämnena efter blomningen. Och så talar man om för barnen att detta är giftigt, barn brukar fatta sånt.

Alla tibastplantor jag sett har varit tunna och spinkiga, men om man t ex sätter plantan nära en annan buske tror jag inte man störs av det.
sqrulan
smiley_small_hug.gif

Det roliga med tibast är ju att den
blommar på bar kvist.

Jag har inte heller sett nåt "buskigt"
exemplar.
Kanske man ska klippa den så den
blir det???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon