Full version: Beskära en en
skogstroll
Jag ska sätta upp ett växthus men det står en enbuske lite i vägen vid stigen till det blivande växthuset. Deppar den ihop om man sågar av några grenar så man kommer förbi den? confused.gif
KURT
Nej då, men den riskerar ju att få en konstig form om det blir tom när man tar bort grenar.
Tezzla
Nu lägger jag mig i lite också rolleyes.gif

Jag har två vildvuxna enbuskar hos mig som spretar lite åt alla håll. Jag skulle hemskt gärna vilja frisera till dem. HUR gör jag? Vilka grenar kan jag kapa? Och hur kapar jag dem? Växer det ut nya grenar underifrån? När kan jag kapa? Nu eller vänta till hösten?
Hannele
CITAT (Tezzla @ 31-03-2007, 19:08) *
Jag har två vildvuxna enbuskar hos mig som spretar lite åt alla håll.
Jag skulle hemskt gärna vilja frisera till dem. HUR gör jag?

Istället för frisera, skulle du kunna testa att fästa ihop busken, med "snöre".
Tezzla
CITAT (Hannele @ 01-04-2007, 00:02) *
Istället för frisera, skulle du kunna testa att fästa ihop busken, med "snöre".

Hmm... Fast dessa buskar är verkligen vildvuxna. Nästan kala på vissa ställen och spretiga som tusan på andra. biggrin.gif Hur menar du att jag ska binda upp dem? g.gif
Ragnwald
Jag fick en stor och mycket vacker en, grenknäckt av plogbil i samband med stormen Gudrun, för två år sedan.
Dessa grenar kapade jag intill stammen (såg förfärligt ut) och nu verkar det som att övriga grena succesivt fyller tomrummet.
Den mår prima.

Tror inte man ska kapa grenarna ute på grenstammen, blir förmodligen bara än risigare och enen tappar karaktär.

Är man rädd om den och vill att den ska behålla sin naturligt vackra, ursprungliga form, så sno om den med några varv snöre under vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon