Full version: Mango
mogge92
Hej! Köpte en mango för 4-5 dagar sedan. tog ut kärnan ut frukten och tog sedan ut det "riktiga fröet" som ligger inuti den stora kärnan. Planterade det i en avklippt mjölktetra fylld med såjord samt med en plastpåse ovanpå. dröm om min förvåning när jag tänkte ta upp fröet och kasta det då jag såg att en 2-3cm lång rot redan hade skjutit fram yahoo.gif Enligt vad jag har hört på forumet skall det ta 3veckor till 4månader innan den gror? är det för att jag bara satte det "riktiga" fröet utan det där skalet som det har gått så snabbt? har tidigare försökt med hela frökapseln utan resultat.
Alexander-VG-zon3
grattis till mangon , jag gjorde med så när jag satte mango och den kom upp och inte tog det det 3-4månaderna , läste det i en bok att det är så man ska göra så för att svara på din fråga nej så har du någ inte kommit på det snabbaste sättet . men där imot så ska man ha dom i höga krukor för dom får en pållråt , och grobarheten försvinner med snabbt så väntar man förlägne så händer inget och. det kan ju va nåt att tänka på när man planterar en mango kärna . och så snabbt tar det när man sätter kärnan det fiberrika hör egentligen inte till kärnan utan skyddar bara eller vad man ska säga

tillägg menar väntar man förlägne med kärnan att plantera den så försvinner grobarheten
mogge92
Ok tack för svaret smile.gif jag vet att mango föredrar stora krukor men hur stor ska den vara innan jag planterar om den? och hur stor ska krukan vara?
Alexander-VG-zon3
diametern kvittar för mangon , dom är som palmer å vill ha höga krukor . när den har fått några riktiga blad kan du plantera om den i en kruka som är lite större och djup . dom får ju näring från kärnan ett tag också så du kan vänta med att plantera om den som sagt när den har fått 3-5 riktiga blad
mogge92
Ok tack:) Detta kanske låter lite konstigt - bara en tanke jag fick - Kan jag plantera den i en 10lit hink ( när några blad kommit då) ?
Piccante
Inser att att jag har gjort fel med min mango slap.gif Har lyssnat för mycket på dem som varnar för att slå sönder stenen i stenfrukter för att plocka ut kärnan. Men nu ska jag gå lös på min manogkärna som inte vill gro, så får vi se om det går bättre sen g.gif
mogge92
Ja nästan alla i detta forum säger att man kan skada kärnan men jag tror inte att det är så stor chans att man kan skada fröet. Jag hade en spricka i mitt frö så jag bände bara upp det med händerna:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon