Full version: Flammentanz
Eva St
Har en gammal Flammentanz som jag för många år sedan tog med mig från trädgården i stan och flyttade den till stugan då såg den inte mycket ut för världen. Men när den blev planterad därute och nerklippt var det som den började leva på nytt den har varit jättefin under flera år och prytt altanräcket med sina vackra blommor men börjar nu ledsna mer och mer tycker jag den har ganska få grenar kvar och det är inte samma blomning som tidigare kan jag göra något radikalt för att få igång den igen eller har den blivit allt för gammal och trött

Har en till därute som jag också flyttade från trädgården i stan och planterade vid en buske som den klänger i och den mår fortfarande hur bra som helst

Kajsa
Klipp ner den igen i vår och lägg på mycket gödsel, då borde det bli en kraftig tillväxt, du får inga blommor då i sommar. Kan du ev. gräva runt rosen en del, inte för nära och byta ut en del jord ?? Men grannen här har en Flammentanz som blommar kraftigt varje år och har gjort så i 30 år, utan något större fjäsk, så börja med gödsel och nerklippning. Gräv ner flera nävar benmjöl, peta ner bananskal runt den i sommar.
Eva St
BANANSKAL????????? confused.gif Vad bra att du tror det finns en chans då. rolleyes.gif Ska jag klippa ner den helt och hållet med alla grenar då och hur mycket ska jag våga klippa. Räcker det att lämna någon decimeter kvar. Vilket gödsel rekommenderar du
Det är inga problem att gräva runt den eftersom den sitter i en rabatt med mur runt om vid altanen
Kajsa
Läs en tråd längre ner här om banaskal " Klängros, som behöver flyttas "
Lämna en decimeter, klipp alla grenar om den är gammal och trött. Kan du få tag i riktig brunnen gödsel är väl det bäst, annars köper man gödsel på påse 50 l det kan du gräva ner runt rosen, det är inte så starkt, bra jordförbättring. Men gräv inte sönder rötter var försiktig, byt ut bara det som går. Och blir det torra perioder vattnar du i sommar.
Eva St
thanks.gif Kajsa nu klarnade det lite med Bananskalen när jag läste den tråden hade aldrig hört talas om detta förut.
Är det kogödsel vi pratar eller hönsgödsel eller vilken sorts gödsel är bäst för rosor. Lovar att vara försiktig med rötterna och vatten är inga problem har ju hela Vänern att ösa ur sweatingbullets.gif
Kajsa
Kogödsel är nog bäst rose.gif Du får berätta i höst om det blev någon fart på den, nyfiken.
Eva St
innocent.gif LOVAR KOMMA MED BILDER OCH TAR DEN SIG ÄR DET HELT DIN FÖRTJÄNST smiley_small_hug.gif
Vildljung
Hej!

Här kastar jag mig i diskussionen. Med frågor. Jag har tre stora klätterrosor, Flammentanz, på min lilla stuga. Jag tycker att de växer lite ojämt. Så min fråga var egentligen om man kunde klippa ner dem. Och det läste jag i svaren att det kan man. Men ska man alltså göra det på våren? Men kanske jag inte ska klippa dem utan leda dem på ett bättre sätt, bara? Mina blommar och är väldigt fina och kraftiga. Och långa.

Anette
Ezereht
Bara kastar in en eloge till kajsa jag med, hon är så hjälpsam och go!

Jag tror man kan testa det mesta med sina rosor, är dom väletablerade dör dom nog inte så lätt (i rätt zon), som klippa ner dom, leda om dom, ansa etc. Jag har gjort ganska många nybörjarfel och dom lever än. whist.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Vildljung @ 10-07-2008, 10:27) *
Hej!

Här kastar jag mig i diskussionen. Med frågor. Jag har tre stora klätterrosor, Flammentanz, på min lilla stuga. Jag tycker att de växer lite ojämt. Så min fråga var egentligen om man kunde klippa ner dem. Och det läste jag i svaren att det kan man. Men ska man alltså göra det på våren? Men kanske jag inte ska klippa dem utan leda dem på ett bättre sätt, bara? Mina blommar och är väldigt fina och kraftiga. Och långa.

Anette

Senvåren då björkarna har musöron är klippningstid för rosor men Flammentanz klarar klippning även på sommaren, jag klippte mina föräldrars ganska hårt förra året efter blomning eftersom de skulle tvätta och måla fasaden, och den växer och de få skott jag sparade blommar (Fammentanz blommar på äldre ved). Så är de ojämna eller grenar växer fel så går det bra att klippa, möjligtvis kanske det är bättre att klippa enbart på våren om man bor längre norrut men i södertäljetrakten borde det inte vara några problem.
Vildljung
Jaha! Vad bra. Jag visste att man ska klippa rosor när björkarna har musöron men trodde inte att det gällde klätterrosor.
Just nu tänker jag dock inte klippa för de blommar så vackert och rikligt. Men jag ska komma ihåg att de blommar på äldre grenar. (Men stämmer det? Mina blommar även på nya)
Tack för hjälpen
Anette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon