Full version: vill cyklamen vila?
ewa zon 3
Mot alla odds har jag med hjälp av tips här på forumet lyckats med att hålla liv i tre stycken cyklamenplantor tummenupp.gif
De har blommat fint länge och sedan har bladen prytt sin plats.
Nu verkar allt fler blad gulna och vilja vissna ned.
Är det så att cyklamen brukar gå i någon sorts vila? dunno.gif
Hur gör man med knölen då? ska jag sluta vattna på fatet nu?

/Ewa
Alexander-VG-zon3
ja cyklamen vill vila , jag brukar låta dom vara igång ett tag när jag köper dom sen tar jag veck jorden låter bladen vissna ner och slutar att vattna sen lägger knölarna svalt , men jag tycker det är knepigt hade ett par i vintras i vinterförvaring det va kanske 4-7stycken och det va bara en som överlevde men man ser ju till nästa år om man har större tur . dom som överlever planterar jag om i blomjord i slutet av feb och ställer den än svalt och vattnar igenom jorden , men nu ställer jag dom i ett fönster gärna söder eller väst men dock än svalt . då brukar blad komma upp och jag har nu min ute men skyddar den för nattfrost . sen har man dom ute och tar in dom efter första frosten ( ingen frost ) vill va i öst eller norr ute då dom inte gillar hetta . sen gör man om allt . på vintervilan som jag tycker är svårt är att dom ruttnar eller torkar ihjäl så det är kanske bättre att låta dom vara i krukan med jorden istället för att ta veck man får testa sig fram lite . gör du så här så blir den fin om du får den till att överleva vintern . men dock vet jag inte hur du gör för att få den till att blomma vid jul jag har dom nu i naturlig rymt . blomningen varierar
ewa zon 3
Ok Linus tack för svar. Men måste få fråga mina verkar ju vilja gå i vintervila nu när det är värsta våren ute. Hur gör jag då?
Kan man låta dom vila under sommaren och väcka dom till hösten?
Och hur länge brukar du låta dina vara utan vattning under vilan?
Jag köpte mina innan jul förra året och de var som vackrast i nov-jan sen har de bara varit blad ett tag.

/Ewa

Alexander-VG-zon3
jag vet tyvärr inte hur man gör med vila under sommaren , detta året va väl dom utan vatten i 2-3månader kommer inte ihåg när jag köpte dom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon