Andreas1974
31-03-2007, 08:50
Hej!
Jag sådde kristikorsblomma ( passionsblomma ) för något år sedan, och den kom upp bra. Jag tror att den är tre år nu, men den har fortfarande inte gett några tecken på att vilja blomma. Vad gör jag för fel? Vill den ha någon speciell jord eller hanteras på något speciellt sätt för att ge blommor? Det var ju de vackra blommorna som lockade mig att välja att så sorten från början.
[attachment=888:kristikorsblomma.jpg]
Ett stort nystan av kristi korsblomma
M.v.h. Andreas
Sailor Pluto
31-03-2007, 13:57
Var glad att du fick fröna att gro
för det fick inte jag 
.
Det kanske har något med åldern att göra? Vissa blommor kan vara sega, det är då ett som är säkert. Har du prövat utevistelse? Den svenska sommaren chockar kanske igång den...
Christer i Falköping
31-03-2007, 16:35
Frösådda brukar tanågra år på sig att gro, men såpass gamla så borde de blomma i år. Mycket sol såp kommer de nog igång.
Christer.
Alexander-VG-zon3
31-03-2007, 17:12
ska man få en blommande passionsblomma, så sätter man ut den efter första frost natten , sen ha den ute sen tar man in den i vintervila efter nån lätt frost natt sen har man den i +10c +5c hela vintern och sätter ut den igen på våren i skugga när dagen håller +10c +15c och skydda den mot frost på natten . man kan även klippa ner den på senvåren . man får se upp på sommaren den slutar blomma om temperaturen ligger över +20c en längre tid så ha den i öst eller norr under dom hetaste dagarna . mycket vatten och va lugn med näringen . men det viktigaste är att den är ute och att den får vila på vintern och inte över +20c på sommaren en längre tid . dock kan man inte göra mer än sätta den i öst när det är +25c +30c på norr men är man uppe på natten så blommar den då istället . blommorna håller ca en eller två dagar .
vilken sort är det ???
alla klara inte frost så vet du inte vilken sort det är så håll den frostfritt på våren och hösten men sorter som den blåa passions blomman klara -10c utan att frysa ner och rötterna klarar -23c
Christer i Falköping
01-04-2007, 13:05
En del passionsblommor måste övervintras riktigt varmt, allt beroende på sort. Jag antar att det du planterat är den sort man brukar köpa i affären, den skrynkliga frukten? Jag tycker också att du kan ha den ute på sommaren om du kan det (men det är inte nödvändigt), men den kan mycket väl blomma på dagen även när det är mycket varmt ute.
Christer.
lindacse
02-04-2007, 22:59
Kristikorsblomma heter väl bara en av dem på svenska, Passiflora caerulea (tror jag fick det rätt), den vanligaste varianten i blomaffärerna tror jag.
Den vanliga skrynliga frukten i fruktdisken heter Passiflora edulis.
Jag har också två från frö, en som växer fort, och en långsammare. Dom var väldigt snabba att gro, kanske jag fick bra frön från Impecta. Det var dessutom frön som fått ligga ett bra tag sedan jag beställde dom, tog dom som gamla, och slängde ner dom i jorden (två sorter i samma burk) utan att tro jag skulle få upp så mycket. Dumt, för nu vet jag inte vilka jag har...
Andreas1974
19-04-2007, 18:55
Jag förstår att sorten är viktig för att avgöra hanteringen. Jag har letat efter fröpåsen, men jag måste ha slängt den. Eftersom jag inte visste om att det fanns olika varianter av Kristikorsblomma var jag väl dum nog att inte skriva det latinska namnet på krukan heller... :-(
Jag gissar att det var en vanlig sorten, kanske "den blå" som skrivs om här. Kan tycka mig känna igen "Passiflora caerulea". Det var inte impectas frö. Möjligen kan det ha varit en Lord Nelson-fröpåse, men jag har inte ens lyckats hitta den på nytt i affären när jag köpt fröer nyligen.
Jag har i alla fall haft den ute ett tag nu (sedan något av de första svaren här), och den ser ut att trivas bra trots kyliga nätter, nära frost. Kanske kan det ge den lite blomstringsinstinkter, jag får försöka plocka av råden jag fått här. Den får alltså vara ute under sommarhalvåret och i skydd från (för mycket) direkt sol, och så får jag försöka hålla den i full skugga, kyligare, under de varmaste dagarna på sommaren.
Jag har förresten ett några "vanliga" passionsfruktsplantor också, som jag sått från skrynkliga frukter! De växer på bra och är rätt annorlunda i bladen mot den den här köpe-korsblomman - de är betydligt mycket tjockare i bladen. Kul om de skulle få blomm också, men det var inget jag tänkte så mycket på när jag petade ned fröerna från frukterna.
M.v.h. Andreas
Christer i Falköping
20-04-2007, 20:14
Första årets blad ser rätt så annorlunda ut på den. Kommer att växa som ogräs. Övervintra den inte allt för kallt, så kan den blomma nästa år. Håller tummarna för dig!
Christer.
lindacse
21-04-2007, 09:36
Jo det där med ogräs är sant! För en sån som mig som inte har tillgång till bra vinterviloutrymmen, är det kört med blommor då? Finns det en chans om jag slänger ut den på balkongen när jag vågar? Och kan man beskära ogräset, förut satte den nya rankor så högt som möjligt när den "högsta" blev för tung och trillade ner (ospaljerad), nu har den fått total pippi och sätter nytt i alla bladnoder...
Christer i Falköping
21-04-2007, 09:58
Nejdå, det är inte kört alls! Den kommer att blomma ändå, det är jag säker på.
Christer.
Alexander-VG-zon3
21-04-2007, 12:42
för att den ska blomma bra ska den ha en vinter vila på +10c och att man sätter ut den tidigt vår och har den ute sen höst , ev klipper man ner den på våren . plus inte för varmt på sommar då den är en högländare och vill ha fuktigt men svalare men dock ful sol . och som Christer säger beroende på sort så vill dom ha olika temperaturer ( en del sorter klara olika ) men edulis och Passiflora caerulea är dom sorterna som vill ha det svalt både vinter och sommar plus hög fukt ( men torrare rötter på vintern )
på vintern +10c (lätt frost kommer inte att skada dom ) och på sommaren +15c +25c och fuktigt . inne är det för lite fukt därför ska man ha dom ute så länge det går då får dom svalt och fuktigt . håller det en temperatur över +20c +25c en längre tid slutar dom blomma ( men dock har vi i nordiskt klimat svala sommar nätter så den blommar ändå ) och blir det +30c och över i norr kan man inte göra mer än att flytta den ifrån solen å sätta den i norr .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.