ingrid fuxwall
Precis som frågan låter - finns det någon växt som man kan ha på tomten för att "skrämma" bort ormar?

ingrid
greven
Inget jag har hört.

Däremot är myror effektiva mot ormar, så du får bygga så de trivs tongue.gif. Pest eller kolera?!?
Christer i Falköping
Det är väl snarare så att du i så fall måste ta bort alla växter om du vill få bort ormar. Då har de ingenstans att gömma sig när de känner behov av det. Du får gå omkring och styampa i marken så att de känner att du är på väg, så brukar de ge sig av. Kom ihåg att alla ormar numera är fridlysta och får därför inte skadas eller dödas.
Christer.
Tezzla
Liljekonvaljer har jag hört att ormar inte gillar. Men det kanske bara är en skröna...
KURT
Kurt klippt gräsmatta och inga stenar, byggnader eller något annat som de kan gömma sig under.

Fast det är ju mycket effektivare att avsätta ett par timmar till professionell fobiträning. Enklare fobier, som t ex mot ormar, botas mycket effektivt och fort, och man slipper anpassa sitt liv efter något irrationellt.
Preussen
sen är ormar bra att ha på sin tomt om man inte gillar råttor och andra skadedjur.
Christer i Falköping
På de ställen jag bott på där det funnits mycket orm, har jag aldrig haft sorkproblem i trädgården. Dessutom lärde sig mina hundar och katter att inte röra dem (fast det var förstås efter det att en av dem blev biten med lycklig utgång laugh.gif ).
Christer.
ingrid fuxwall
CITAT (KURT @ 01-04-2007, 09:48) *
Fast det är ju mycket effektivare att avsätta ett par timmar till professionell fobiträning. Enklare fobier, som t ex mot ormar, botas mycket effektivt och fort, och man slipper anpassa sitt liv efter något irrationellt.

Nu gällde frågan för en person som har hundar och som inte visste hur man ska träna dem att låta bli ormar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon