Jill-Ulrika
Nu har jag surfat runt lite i jakt på information om hur man på bästa sätt nedkämpar mossan i gräs(?)mattan. Det finns massor av information men lämnar ändå mycket kvar att önska, därför vänder jag mig självklart till den sajt med mest goda råd kring trädgårdsskötesel, för min fråga.

Om någon kunde skriva en steg-för steg guide om hur, när och vad man gör i mossbekämpandet skulle jag bli överlycklig. smiley_small_hug.gif

Steg 1

När: Vilken månad man ska agera?
Vad: Vilka, ämnen och/eller redskap ska användas vid tillfället? (ex kalk och järnsylfat, även vilka märken på resp. produkt. Mossrivare, kratta, spade?.)
Hur: Rent praktiskt, hur ska man gå tillväga och hur stora doser ska användas i detta skedet? (ex gräva djupt, strö ex-antal nävar kalk osv.)

Steg 2

Vad: Vilka, ämnen och/eller redskap ska användas i dett steg? (ex kalk och järnsylfat, även vilka märken på resp. produkt. Mossrivare, kratta, spade?.)
Hur: Rent praktiskt, hur ska man gå tillväga och hur stora doser ska användas i detta skedet? (ex gräva djupt, strö ex-antal nävar kalk osv.)

Steg 3

Vad: Vilka, ämnen och/eller redskap ska användas i detta steg? (ex kalk och järnsylfat, även vilka märken på resp. produkt. Mossrivare, kratta, spade?.)
osv. osv.

Längtar efter svar eller länkar till olika steg-för-steg guider i mossbekämpning.
Buggebubben
Saxat från Olle Bergs sida och den planen följer jag med gott resultat.

"» Mars-April

Gödsla med Weibulls Active eller Hammenhögs Tg Växupp, 2-3 kg per 100 kvm i slutet av mars eller
början av april. Om Du har mossa i gräsmattan bör Du använda ett bekämpningsmedel t. ex. Weibulls
Stoppar mossa. Det går också bra att använda vattenlöslig Järnsulfat (1-2 dl. i 10 liter vatten på 50 kvm).
Använd alltid en spridarramp till vattenkannan. Bekämpningen av mossan bör ske samtidigt med den tidiga
vårgödslingen i slutet av mars eller i början av april. Att Du får mossa i Din gräsmatta beror till 85 % på att
gräsmattan inte har fått tillräckligt med näring, därför är regelbunden gödsling viktig. Följ därför mina råd.

Om Du använder Weibulls Kombi Mossa i stället för ovanstående så klarar Du mossbekämpningen och
gödningen i samma medel. Ett gott råd är att aldrig använda mossrivare eftersom Du då riskerar mer
mossa påföljande år. Var ytterst försiktig med vårkrattningen! Även om mattan ser grå och död ut, så
är det förnuftigt att vänta tills den blivit ordentligt grön innan man sätter i krattan. Vårstäda gärna, men
absolut ingen hårdkrattning

» Maj

I början av maj gödslar Du med Weibulls Super Gramino (ett långtidsverkande specialgödselmedel för
gräsmattor) 2-3 kg per 100 kvm. I slutet av maj är det lämpligt att vertikalskära gräsmattan och
samtidigt bör Du dressa mattan med Gräsmattedress, stödså med Weibulls Extra Green och vid skuggiga
partier Weibulls Skugga.

» Juni

Om Du har mycket ogräs i mattan, sprid då ut 3 kg Weibulls Kombi per 100 kvm i början av juni. Vänta
då med vertikalskärningen, stödsådden och dressingen i slutet av maj till slutet av juni i stället, då
ogräset dött. Vid eventuell torka måste man vattna mattan. Se till att det blir en riktig ”rotblöta”

(25-30 mm).

» Juli-Augusti

Sprid ut 2-3 kg Super Gramino per 100 kvm i slutet av juli eller början av augusti. Vattna gräsmattan
vid behov (25-30 mm.). "
KURT
Men skall det här verkligen fungera så måste gräsmattan ha ett bra underarbete, d v s det måste vara dränerande jord. Annars kommer inte gräset att trivas i längden.
Buggebubben
Det är riktigt som du säger Kurt.
Jag har fördelen av att ha en riktigt sandrik väldränerad jord.
Jill-Ulrika
Stora tack för det utförliga rådet "Buggebubben"! Det här betyder att jag kan börja bekämpa mossan nu utan att det är helt kört. Egentligen vill jag inte ha så stor gräsmatta men den jag ändå har vill jag ska vara mossfri.

Fler gräsmatteråd och råd om mossbekämpning välkomnas dock fortfarande. bravo.gif
Carl
Hi!
Jag har genom åren noterat att den mossan som jag har i min gräsmatta aldrig finns mitt i gräsmattan utan bara där det finns skugga/fuktigt. Norrsidan och längs en mur. Har varje år försökt med olika preparat ( innehållande järnsulfat) ta bort mossan och lyckats. Problemet att till nästa år är den tillbaka igen. I år tänkte jag bara göda och se vad som händer. Redan nu har jag noterat att mossan har minskat i omfång. Har även noterat som golfare att man aldrig ser mossa ute på Fairway. Mossan finns där men bara i de skuggiga partierna. Det kanske bara är så att om man bor söderut (själv i Skåne) att man inte kan bli av med mossan.
Pga de varma vintrarna.
Gossen Ruda
Lite fakta. Mossan växer ända ner tills blir minusgrader, gräset minskar växandet under + 10 och slutar definitivt under +5 så milda vintrar utan snö är perfekta för mossan. Mossa kan växa i skugga och där det är näringsfattigt så där vinner dom över gräset. Mossan gillar inte torka så mitt i solgasset brukar det inte finnas mossa. Inte heller på sandiga jordar. Sen tål inte mossa slitage av t.ex. barnfötter eller golfare. Jag brukar använda mossrivare med gott resultat, dock bara när det är riktigt torrt så att lossrivna bitar dör torkdöden innan dom kan slå rot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon