mamamaggan
31-03-2007, 14:41
Har varit på semester i Sydafrika och köpte naturligtvis lite fröer. På en del står det att de ska höstsås och då undrar jag hur jag ska göra. Kan ju inte så dem ute nu till hösten men har en inglasad vinterbonad balkong , tror ni att jag kan så dem i krukor och ha dem där ute? Det verkar inte gå ner så värst mycket under 15 plusgrader , är det för varmt?
Skall de höstsås så låter det ju som om de skulle behöva en köldperiod? Är det växter som normalt växer i bergen så är det ju ganska kallt där på vintern.
Du kan försöka hitta resp. släkte i
seed germination database.
mamamaggan
01-04-2007, 13:56
Tack för länken Kurt! Ska kolla mer noggrannt senare.
De flesta fröerna är nog sådant som inte växer i bergen så de kanske inte måste ha så mycket kyla iaf inte köldgrader.
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2007, 14:04
Sydafrika har väl också en hel del växter som gror efter en skogsbrand (det är ämnen i askan som startar fröerna).
mamamaggan
01-04-2007, 15:05
Yes vi såg sådana områden vid Kapstaden på sluttningen upp mot Taffelbergen. Någon klantskalle hade slängt ut en fimp och så brann det i flera hundra kvm. Men som sagt var då blev det bra förutsättningar för en del andra växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.