Vad gör man när ens pioner hamnar som i en liten svacka? När jorden i rabatten sjunkit ner, och jag lägger gödsel på andra ställen, men inte precis kring pionen, då hamnar den ju lite lägre än resten. Och det problemet kommer väl vad jag kan förstå bara att bli större år från år. Hur gör man?
Och hur ska man tänka när man planterar nya? Jag planterade bara rakt av och försökte få rotknölarna i det som var rätt djup så som rabatten såg ut då. Men nu har det hela som sagt sjunkit.
Vora två etablerade bondpioner, har liksom ordnat sin situation själva, vad det verkar, genom att hela plantan bildar som en liten kulle. Då känns det helt naturligt att lägga gödsel runtomkring, men inte så nära själva plantan.
Jag undrar förstås om jag bör "lyfta upp" dem, och i så fall hur och när. Hur tänker ni?
Mia, zon 3
02-04-2007, 13:19
Ja, kanske borde du försöka lyfta upp den lite... I så fall ska september vara bästa tidpunkten, sägs det. Men om den är stor och tung är det ju jättejobbigt att få upp den... Är den liten så skulle jag försöka att gräva upp så stor jordklump som man bara orkar med, och knuffa in jord under tills den hamnar i nivå med resten. Då kan man ju hoppas att den inte blir alltför störd.
Har varit med om liknande , och när det sedan regnade så blev det en liten "insjö" och helt tvunget att flytta alla 10 som jag haft stort jobb med , men det var det värt när allt sedan blommade
Åsa, mälardalen zon 2
08-04-2007, 16:11
Jag planterar det mesta nytt så att det ser ut som de sitter på en kulle, jorden sjunker alltid ihop så det kan vara bra att räkna med det redan vid planteringen.
Tack för bra svar! Ja, jag tror jag lyfter dem i höst då. De är ännu ganska små, så det borde gå bra. Jag har också mer än 10 st pioner som är i denna situation! Men desto större anledning att se till att de hamnar rätt. Bra idé att plantera som en kulle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.