Pher
Några frukter som jag gillar är dessa som nämts ovan.

Tydligen kan man föröka Hallon buskens rotskott? Vad är ett rotskott?

Jordgubbar verkar vara hyfsat lätt att föröka, man kan lägga jord på "sakerna" som växer ut och den rotar sig då?

Är det ett himla bök att försöka fråga andra koloniägare om de har några "skott" till övers eller ska man köpa dessa saker själv?

Om jag planterar denna sommar, så borde de i vilket fall som helst kanske vara klart nästa år?

Hälsar en glad nybliven odlare smile.gif

De finns ingenting på kolonilotten jag tagit över. Hur är smidigast att börja? Köpa färdiga växter eller försöka föröka sakerna själv?

Kan tillägga att ekonomin inte är den bästa...

Sen angående potatis, måste man köpa "sättpotatis" eller kan jag ta en vanlig Bintje och slänga ner i ett hål?

Mvh, tack för att ni hjälper mig!
mynta
När du ser ett rotskott på hallon, så känner du igen det! Det är alla de små gröna pinnarna med blad, som sticker upp runt moderplantan. Efter några år så finns det så mkt att du bara ryckar upp skott & först försöker muta dina vänner att ta emot mer, för att sedan kompostera för fulla muggar! *S*

Jordgubbar & smultron sänder ut revor med småplantor! Detsamma gäller dem, de producerar mer än vad ett enskilt hushåll behöver: kompostmat. Det har t o m korsats fram sorter som inte revar sig, för att en del folk irriterar sig så på att de förökar sig så våldsamt!

Jag har oxå begränsad ekonomim men hallon, jordguppar & smultron har jag mkt av i alla dess former & färger: vita, klättrande, remonterande, etc...

Björnbär sprider sig oxå med fart! biggrin.gif wub.gif
KURT
Hallon som odlats under längre tid är oftast infekterat med virus. Egenligen har inte det så stor betydelse, förutom att man får mindre skörd. Men om man köper virusfria plantor så kommer man alltså få större skörd (under några år tills plantorna har infekterats). Har man ont om plats så kan det alltså vara värt att köpa plantor, har man gott om plats så kan man kanske kompensera en mindre skörd med större yta istället. Jordgubbar och smultron har (vad jag vet ) inga problem med virus, däremot bör man sätta nya plantor efter några år.
Åsa, mälardalen zon 2
Hallon och jordgubbar har en hel del sjukdomar så där skulle jag satsa på friskt material ifall det är en ny odling. Så himla dyra brukar de inte vara + man kan ju dela och liknande de närmsta åren och få flera plantor.

Potatisutsäde bör man köpa det finns det en massa sjukdomar som kan leva kvar i marken i 15-20år som kan finnas på potatisen i matbutiken så det är bäst att köpa nytt friskt utsäde varje år (odlar man udda gamla sorter som inte går att få tag på i handeln kan man ta chansen och odla sitt eget utsäde, är det vanliga sorter där det finns certifierat utsäde i handeln är det onödigt att ta risker).

Glöm inte att göra upp en bra växtföljd (växelbruk) i trädgården det minskar risken för sjukdomar och skadedjur på sikt.
http://www.odla.nu/metoder/vaxelbru.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon