|
Full version: Så Basilika
kricke1
31-03-2007, 16:47
hej alla glada odlare! Om man ska sätta basilika ska man sätta ihop flera frön eller blir ett frö en hel buske??
Jag brukar så 4 -8 frön i en kruka med såjord överst och plantjord underst.
sqrulan
31-03-2007, 21:09
Jag brukar så kanel,anis o citron basilika,och jag har alltid några i samma kruka.Dom blir buskigare o finare så,tycker jag. Man kan ju även toppa dom.
ingrid fuxwall
31-03-2007, 21:17
Själv övervintrar jag alltid några plantor som jag tar skott från och jag sätter alltid minst tre, oftast fler, skott per kruka.
ingrid
Hur övervintrar du dom? Och kan man tänka sig göra det med andra örter också?
ingrid fuxwall
01-04-2007, 20:44
CITAT (Strixx @ 01-04-2007, 17:33)  Hur övervintrar du dom? Och kan man tänka sig göra det med andra örter också? Övervintrar bara basilika, gyllenbär, paprika och chilli inne. Någon annan kan säkert berätta om andra växter. ingrid
Ockej, men hur? Ska man klippa ner dom? Ska dom stå mörkt eller ljust, varmt eller svalt? Hur många år kan man övervintra dom?
Ps. Frågorna gäller för alla de som du uppgav Ingrid.
ingrid fuxwall
02-04-2007, 08:47
Mina plantor står ljust, men inte så varmt ( 15 – 17 grader). Alla klipper jag ner på våren, basilikan flera gånger under vintern och gyllenbären när de sista frukterna mognat kring jultid . Skott, som jag tar av basilika och gyllenbär, denna årstid, sätter jag i vatten och förökar på så sätt. Den äldsta basilikan är nog fyra eller fem år och stammen är vedartad. De äldsta gyllenbären, kanske två år och så har jag paprika och chili som är fyra fem år men i fortsättningen ska jag inte behålla dessa över vintern - eftersom jag har så torrt inomhus blir det problem med kvalster och eftersom jag har trångt i fönstren upplever jag att odjuren sprider sig även till andra växter, som inte normalt har dessa.
Jonas70
03-04-2007, 12:31
Det är första gången jag hört talas om någon som övervintrar Basilika  . Man lär sig så länge man lever . Själv så odlar jag Basilika för att få en snabb skörd och sedan kastar jag plantan rätt fort, och sår nytt. Jag har alltid en massa basilikaplantor på gång som är sådda vid olika tillfällen. Senast prövade jag på att göra som Rosita, och det verkar fungera skitbra. Då sparar jag arbetet med omskolning och dessutom brukar Basilikan stanna upp i växten i någon vecka direkt efter omskolning, så resultatet är snabbare till skörd och minre jobb
Jag har övervintrat basilika, rosmarin och tomat i svalt fönster. Nu tar jag skott och förökar dem.
Jag som trodde att basilika var ett-årig Men ny-sått har dom stora fina blad, sen blir dom bara mindre o mindre .... Mer o mer näring perhapS? Rosmarin har övervintrat flera år, inne i sovrummet som vilken krukväxt som helst! I år har jag även min (enda) pelargon obeskurit sen frosten tog den förra oktober (november??) Stor och fin är den nu, får se om blommarna kommer tidigare i år.... Den (och hibiskus och rosmarinen) får stå ute på dagarna ... 10-13 C är det, men ner till 3-4 innan jag kommer ihåg att ta in dem. Vad är min tempen, är det nån som vet? Glömde hibiskus och rosmarinen ute när det blev -4C på natten. Hände inget med rosmarinen, men hibiskusen är rejäl frost-skadad (sorry, ingenting att göra med basilika.... Got carried away....)
Neta 52
09-04-2007, 17:55
Hej,
Jag har idag registrerat mig som medlem sån det är första gången jag gör ett inlägg. Jag har satt en hel del frön, som nu är på väg upp, men kan inte få anisbasilika att gro. Jag såg att "sqrulan" odlar denna, men får du den att gro? Jag köpte min första fröpåse förra året och planterade, men ingenting kom upp. Jag provade igen några veckor senare, men idet lyckades nte den gången heller. Nu har jag provat i år igen, men det enda som syns är jord! Jag har även satt något som heter bara basilika, samt citronbasilika, och dessa har jag inga problem med, men just anisbasilikan vill inte. Är det någon som har något bra tips?
Neta 52
CITAT (signe @ 04-04-2007, 07:51)  Jag har övervintrat basilika, rosmarin och tomat i svalt fönster. Nu tar jag skott och förökar dem. Tomat? Hur gör du då? Tar du in hela tomatplantan? Den är ju ganska stor?
Jonas70
10-04-2007, 10:06
CITAT (Neta 52 @ 09-04-2007, 18:55)  Hej,
Jag har idag registrerat mig som medlem sån det är första gången jag gör ett inlägg. Jag har satt en hel del frön, som nu är på väg upp, men kan inte få anisbasilika att gro. Jag såg att "sqrulan" odlar denna, men får du den att gro? Jag köpte min första fröpåse förra året och planterade, men ingenting kom upp. Jag provade igen några veckor senare, men idet lyckades nte den gången heller. Nu har jag provat i år igen, men det enda som syns är jord! Jag har även satt något som heter bara basilika, samt citronbasilika, och dessa har jag inga problem med, men just anisbasilikan vill inte. Är det någon som har något bra tips?
Neta 52 Har du jord över fröna? Tror att all basilika ska gro på ytan.
Neta 52
11-04-2007, 18:43
Jag har provat både och, nu håller jag på med mitt fjärde försök, skam den som ger sig brukar man ju säga.
Katti med torpet
11-04-2007, 21:34
Basilika har jag slutat så, tycker det är betydligt enkare och snabbare att köpa en kruka på Ica. Den tar jag sedan sticklignar från som jag sätter i vatten. På mindre än en vecka har de massor med rötter och kan planteras med ca 5 skott per kruka. På en vecka har jag då fått boråt 5 skördeklara krukor med stadiga plantor. Med skördeklara menar jag att jag kan nypa av toppskottet så att de förgrenar sig, sen är det bara att fortsätta på den inslagna vägen. Eftersom man planterar ner dem (de får rötter längs med hela stammen) så blir de inte alls så rangliga som ofta annars är fallet.
Jonas70
16-04-2007, 08:33
Det är enklare att köpa färdiga tomater oxå  Nej, men det där är väl en smaksak. Jag tycker det är mindre jobb att slänga i lite fröer i en kruka än att hålla på med att toppa och sätta sticklingar i jord och vattna ordentligt. Medans Katti tycker precis tvärtom, och det fungerar ju för oss båda!
Katti med torpet
17-04-2007, 08:45
Jämföreslen med att köpa färdiga tomater förstår jag inte riktigt. I så fall skulle man rynka på näsan åt att ta sticklingar av sina inköpta lavendelplantor också? Vattna och toppa basilika måste man ju göra oavsett om man sår eller tar sticklingar så det kan väl knappast vara ett bekymmer. Men visst är det så att var och en blir salig på sin tro, ville bara tipsa om möjligheten att få skördeklara plantor på 1 vecka istället för 4-6 veckor. Är man sent ute kan det ju vara roligt att det går fort.
Jonas70
17-04-2007, 08:48
Katti, jag hoppas att du inte missförstod mig. Ditt sätt är väl så riktigt som mitt, som om det nu skulle finnas något "rätt sätt"  Man sätter ju själv reglerna på hur man vill göra, och för det mesta fungerar det oavsett vilket sätt man väljer.
sqrulan
17-04-2007, 09:43
CITAT (Neta 52 @ 09-04-2007, 18:55)  Hej,
Neta 52 Jag köpte anis,citron o kanel basilika 2002,jag har sått av samma påsar alla år och dom gror ännu.Jag köpte dom av Runåbergs fröer.Lite jord lägger jag över fröerna när jag sår,det går då bra för mej.Ställer dom varmt och soligt med påse över,håller fuktigt hela tiden,gror fort.Jag har ingen förklaring till varför den inte gror hos dej!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|