Mickebombom
Hej

Nu har jag både grubblat på frågan om näring och sökt på nätet men jag är fortfarande inte riktigt säker på hur mycket gödning olika växter behöver. Den information jag hittar är av typen "blanda 10ml med 1 liter vatten och ge växten 1ggr/vecka" eller liknande...

Det jag undrar är:

Om man pratar i mer exakta termer som hur mycket, mätt i mg, behöver olika växter vid olika stadier? Tex mina basilikor, hur många mg fosfor behöver dom nu och hur mycket behöver dom när dom är större? Hur mycket nitrat, hur mycket järn osv...

Nån som vet?

mvh Micke b
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte man kan ge några såna råd, växterna dricker ju olika mycket vid olika klimat och storlek. Håll dig till råden på flaskan (det finns många gödningar och de späs olika mycket). Det går utmärkt att dela upp gödningen, istället för att ge en gång i veckan kan man ge en svag dos vid varje vattning. En stor planta suger i sig mera vatten än en liten planta och får på så sätt även i sig mera näring. Det är ofta bättre att vara något för snål med näring än för generös. Plantor man skördar ifrån kräver mera näring än de man inte skördar ifrån allt man tar bort från plantan måste man ersätta.
Mickebombom
Självklart är det ett bra råd att hålla sig till det som står på flaskorna...

Att jag undrar beror egentligen på två saker. Det första är att jag hade blåkorn (korn) och undrade lite hur mycket korn och vatten jag skulle blanda för att använda till mina frösådder.

Det andra var nog naturvetaren i mig som helt enkelt blev nyfiken...det är ju en rätt relevant fråga om hur mycket näring växterna behöver.

/m
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon