Hej hopp
Jag behöver tips på låga marktäckare som klarar zon4 bra. De bör vara täta, klara normaldrenerad mark/jord och helst vara lite trampvänliga, eftersom de ska användas istället för gräs.
Vintergröna har jag redan och de ska helst inte vara gula eller vita.
Citrontimjan är ju grön tät och fin med lila blommor och den sprider ut sig och täcker stora ytor
zaaritha
31-03-2007, 21:36
Trampnarv.Barrdraba.Klöver.
Trampnarven såg ju vit ut och Barrdraban definitivt gul.
Klöver är ju fint, men finns det sorter som inte är så tuffa på att buffla sig in i rabatterna? Har problem med det på andra ställen på gården och vill helst inte plantera in mer problem.
Citrontimjan är ju rätt fin, men frågan är om den tål att trampas på i någon större utsträckning?
Vad tror ni om Backtimjan?
Blir den för hög?
Eva 33c
01-04-2007, 09:38
Jag har en jättebra bok "Marktäckande växter" -för lättskött trädgård (1977, Ilge Bosch-Willebrand) som är en riktig guldgruva på området. (Det finns kanske att låna, jag har köpt min på antikavriat)
Där finns flera sammanställningar av växter som passar i olika sammanhang. Under rubriken "trampväxter" citerar jag:
Acaena, Alchemilla, Antennaria, Cotula, Matricaria, Potentilla anserina, Potentilla tommasiana, Potentilla verna nana, sagina, Thymus, Trifolium, Veroniva fifliformis, Veronica prostrata.
*ska genast kontakta min vän bibliotekarien*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.