annelito
Jag har sått basilika för ett tag sen och nu har dom vuxit sig till så där en 5-6 cm höga. Är det dags att plantera ut dom i större krukor och ungefär hur många kan trängas i en "stor" kruka?

Sen vill jag tipsa om att även om bäst-före-datum gått ut på frön så "fungerar" dom ändå. Jag hittade en påse med basilikafrön som var bäst före sept-99 och tänkte att jag kunde prova att så istället för att slänga. Dom är som sagt nu 5-6 cm höga och det ser ut att bli en god skörd även den här sommaren! smile.gif
mynta
Jupp, hög tid att plantera om dem. smile.gif Jag tycker det blir lagom att sätta mina basilikaplantor, sådär med en decimers mellanrum, då hämmas de inte av varandra...
Åsa, mälardalen zon 2
Bäst före datum på fröpåsar kan man ofta strunta i, det verkar vara någon standard tid de anger som bäst före datum, det finns gott om frön som kan hålla många år efter bäst före datum + det finns även fröer som förlorar sin grobarhet innan bäst före datumet gått ut.
annelito
tack för tipsen.
då får jag bege mig ut och köpa större krukor. tyvärr har jag ju ingen balkong, men jag kanske skulle kunna köpa en blomlåda och plantera ut plantorna i den ändå och ha den i köksfönstret. fast helst skulle man ju vilja ha den utanför på fönsterblecket...
Kerstin i Malmö
Jag brukar ha rätt många plantor i en kruka. Kanske inte lika tätt som dom man köper i grönsaksdisken men långt ifrån en decimeter... Stor kruka är dock att rekommendera så att det finns gott om plats för rotsystemet att utveckla sig på.

Sedan brukar jag ha två krukor på gång också. När den första börjar se luggsliten ut byter jag till den andra så den första får chans att växa till sig. Fungerar utmärkt tycker jag.

Kerstin
Carina
Appropå bäst-före-datum....
I år sådde jag Basilikafrön som var ÅTTA ÅR över bäst före datum!!! ohmy.gif
....och det gick till min stora förvåning jättebra! Nästan alla frön grodde! biggrin.gif
Mvh/Carina
annelito
fantastiskt att kunna få plantor från 8 år gamla frön! alltså ska man chansa istället för att kasta! smile.gif

har planterat basilikaplantorna i en enda stor balkonglåda (som jag har i fönstret eftersom jag inte har balkong) och jag tror att dom har bra mkt utrymme att låta rötterna sprida sig.

nallade några blad som vuxit till sig lite stora och det var så klart en himmelsk upplevelse. basilika är en underbart ört som passar till alla pålägg, i sallader och i grytor, gratänger och på vilken grönsaksmix som helst. en krydda man aldrig får nog av.

har någon tips på hur man bäst bevarar det som blir över, om man nu skulle få så mkt att man inte hinner göra sig av med den innan den börjar dö ut...? jag tänker på både fryst och torkad basilika. tips emottages!

[ basilika i nytt utrymme ]
Kerstin i Malmö
Lägg hela blad i frysen! Blir ju inte lika bra som färsk men är ett utmärkt alterntiv. Ta och klipp direkt i den maträtt du ska ha det i.

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon