fruberglund
Första gången jag sår Rosenskära och trots att den står under lysrör så har den blivit lång och gänglig när den grott och nu ramlar de omkull...klarar den att jag sätter den djupare vid omskolning eller kommer den stadga till sig ändå?

Nån som har svar så vore jag tacksam eftersom det är dags att omskola om några dar sweatingbullets.gif
Kamilla z 7
Vid omskolning kan du fylla jord ända upp till hjärtbladen,och har du långt mellan hjärtbladen och första bladparet skulle jag prova att exprimentera att sätta hjärtbladen under jord(kanske 2-3 st och se hur det går,det är alltid bra att veta till nästa år)
Lycka till !
Ragnwald
Måste man förkultivera Rosenskäran ?
För tre år sedan köpte vi ett antal plantor och nu har vi mängder av dem. Vi får gräva upp och ge bort.
Det verkar ju som att de frösår sig själva, gror och blommar utan problem i zon1 i alla fall. smile.gif
Kamilla z 7
Nä,man behöver inte det i de lägre zonerna,men jag måste det,förkultiverade ett år,men hann ändå aldrig se dem blomma thumbdown.gif så är det att bo i permafrosteland...
Karin M i zon 5-6
Hej Kamilla!
Gjorde som du ett år, och lärde då av mina misstag... några vårar till.. blush.gif Odlar också i - om inte "permafrosteland" så i taigaområde.
Beroende på hur jag ville ha skärorna utplanterade det året, så tyckte jag att det var ett bra resultat för mig att sätta dem - med en bits avstånd - ca 3 & 3. Jag satte dem rejält djupt, säkert över hjärtbladen, men jag tar inte gift på det. Sen knipsade jag av den högsta/rangligaste plantan och ev. en tid senare även den f.d. näst högsta. På så sätt fick jag ner några kala stammar, plantorna kortades och jag fick dem i olika höjd, vilket var bra och gav ett buskigare intryck... Du kan väl fundera på saken och kanske testa detta - men inte med alla! Tänk om jag ger dig ett värdelöst tips! crying.gif
Men skärorna ska i alla fall ha det relativt magert, annars blir det bara blad och ingen blom. DET upptäckte jag i fjol... angel_not.gif
Hej så länge!
//Karin
fruberglund
Tack för svar!

Nej man behöver inte förkultivera och jag bor söderöver men det är ju sååååå ROLIGT att förkultivera så då slängde jag med dem också när jag ändå höll på. Jag har plats för ca 400 omskolade plantor under mina lysrör och jag är inte uppe i en bråkdel av det än så därför sådde jag dem inne också bara för skojs skull whistling.gif laugh.gif
Kamilla z 7
CITAT (fruberglund @ 01-04-2007, 11:30) *
Jag har plats för ca 400 omskolade plantor under mina lysrör

fear.gif hur många lysrör har du?
härligt iaf med så många!!
Karin M i zon 5-6
Oppps! Ursäkta Kamilla och Fru Berglund! Jag ser att jag adresserade fel person i min iver att få knubbigare rosenskäror!!! Sorry! blush.gif
Grattis till alla lysrör FB! Vilken tillgång!
//K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon