Tonytiger
Hejsan...som nybliven persikoträdägare önskar jag hjälp. Vi köpte ett idag och jag undrar hur man pollinerar samt om man kan plantera den i kruka eller vad blir bäst???

Tack på förhand
Alexander-VG-zon3
bin och andra brukar pollinera trädet annars kan du själv göra det igenom att skaka trädet . vilken zon bor du i ???

vet du vilken typ av persika det är ??

persika vill ha på friland en södervägg i väldränerade jord och mycket vatten på sommaren , skulle det bli frost när den står i fullblom så behövs skydd på blommorna annars klara dom sig fint utan skydd . och man brukar rekommendera vanliga persika i zon 1-2 (3) men det finns sorter som frost som klara sig högre upp . har man det i kruka vinterförvarar man det kallt 0c och låter det få känna på -10c först innan man tar in det
Tonytiger
Tack för ditt snabba svar. Nu vet
jag mer. Jag kikade där ute där stod att den heter FROST självfertilt . Jag vet inte riktigt vilken Zon jag tillhör då jag är helt ny på detta. Jag bor i Halmstad.

Fattade jag ditt svar rätt...kan man odla den i en stor kruka också??

Tonytiger

CITAT (Tonytiger @ 31-03-2007, 22:57) *
Tack för ditt snabba svar. Nu vet hjag mer. Jag kikade där ute där stod att den heter FROST självfertilt . Jag vet inte riktigt vilken Zon jag tillhör då jag är helt ny på detta. Jag bor i Halmstad.

Fattade jag ditt svar rätt...kan man odla den i en stor kruka också??
Tonytiger
Alexander-VG-zon3
halmstad ligger väl i zon 1 eller 2 . så du kan lugnt plantera den i marken om du vill annars klara den sig fint i kruka med om du isolerar krukan . men den trivs helt klart bättre i marken . frost är ju den tåliga . och sen det ända att komma ihåg vatten och gödning på sommaren sen skydda den mot sen frost på våren men oftast är det frostfritt i maj men fall i fall .
Ophelia
Det är en av de bästa persikor som finns idag på marknaden. Den är ganska motståndskraftig mot krussjuka (dock ej helt) och ska ge fina persikor. Håller med flaxx om att den passar bäst att få planteras på friland. Det är en ganska härdig persika och ska du odla den i kruka bör det vara en i modell jättestor men då får du skydda den under vintern. Den odlas gärna mot en södervägg (där jag bor) men du bor såpass bra till att den säkert klarar av att planteras någonstans i trädgården utan att spaljeras upp mot en södervägg. Persikor gillar sol och frukten smakar nog bäst solmogen. Pollineringen är ett litet aber gällande persikor. De är tidiga i sin blomning och du måste kanske själv leka pollinerare (vispa försiktigt runt i blommorna med en mjuk pensel) om inte de flygande pollinerarna är ute och surrar. Därefter kommer det stora problemet för alla persikofantaster. Var vaksam med frostnätter för de kan nypa blommorna i ett huj = inga persikor. Kan vara bra at täcka med väv för att undvika att frosten tar blommorna. Trädet överlever men det är blommorna som är kinkiga.

Mot krussjuka finns en del olika metoder, var vaksam på om du ser att bladen börjar bli krusiga. Plocka då snabbt bort dem och nyp av grenen ca 10 cm. Vatten och bra skötsel med gödning är toppen för att få en persika att klara av denna sjukdom. Bränn de angripna delarna.
jannan
Då undrar jag som bor i zon 6... hur stort blir ett persikoträd? Är det något man kan ha i växthus kanske? Det lät som min dröm att odla egna persikor!!
Ophelia
Höjden varierar och de kan fungera bra att ha i växthus men det beror på hur kallt det blir och givetvis sort. Problemet är ju kanske mer att kunna få dem att hinna mogna. En persika behöver minst 6 timmars sol (och det har nu i och för sig under sommaren) och bra värme för att mogna och blir bra. Sorterna brukar mogna i augusti eller september. Jag hade nog valt ett mer lätthanterligt ex av dvärgpersika, aprikos eller en liten dvärg av nektarin som är självfertil och som mognar tidigt Ska de odlas i kruka brukar en lämplig förvaringstemperatur kring 5 grader räcka. Tänk på att de blommar tidigt och då är det absolut viktigt att man undviker frost.

Som exempelvis sorten "Frost" är säkert möjlig att odla i kruka men kan blir stor och persikor kan skjuta ganska långa årsskott. Har hört om "Frost" som växt och blivit en 5 m högt och det är nog inte alls ovanligt att de kan bli mellan 3-6 m för de sorter som bedömts vara lämpliga på friland (om än växande i spaljeform mot södervägg). Har du möjlighet att testa så gör det men som sagt, de kan bli stora även om man kan beskära dem så de bibehåller ett lägre format.
mamamaggan
Det finns ju minipersikoträd som du kan ha i kruka. Har gett bort ett i höstas och har tänkt köpa ett själv att ha på min inglasade balkong.
Tonytiger
Tack för all hjälp . Helt otroligt vad man kan få hjälp med som nybliven trädgårdsnisse.
Christer i Falköping
CITAT (jannan @ 01-04-2007, 12:39) *
Då undrar jag som bor i zon 6... hur stort blir ett persikoträd? Är det något man kan ha i växthus kanske? Det lät som min dröm att odla egna persikor!!

Jag vet de som har dem i växthus, men de blir allt några meter utan beskärning. Prova, blir den för stor så får du pröva den ute istället. Det finns ju bra härdiga nu, Riga heter ju en av dem och den skulle säkert gå bra hos dig i växthuset.
Christer.
kerstin z5-6
Annars kanske du ska testa Moscow velvet som är härdigt i z5 ute ..
Finns hos Blomkvists plantskola i Finland
mitt ser ok ut , i alla fall än så¨länge
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon